Kariera Szef Cię nie lubi? Zadbaj o swoją markę w pracy

Szef Cię nie lubi? Zadbaj o swoją markę w pracy

Szef Cię nie lubi? Zadbaj o swoją markę w pracy [fot: Holis]

Czy masz zdefiniowany czy nie, już masz wizerunek, jako pracownik. Twój wizerunek, to słowa, jakie ludzie wypowiadają, kiedy opuszczasz pokój. – Jeff Bezos, założyciel Amazon.com.

Wielu pracowników przychodząc do pracy zastanawia się: Dlaczego mój szef mnie nie lubi? Z jakiego powodu jest bardziej akceptujący dla innych? Zanim zaczniesz szukać powodów, wymyślać ukryte motywy postępowania Twojego szefa, frustrować się na stan bieżący i stawać na głowie, aby zwrócić na siebie uwagę, zastanów się jaki wizerunek kształtujesz na co dzień swoim działaniem?

To pierwsze pytanie na drodze do zarządzania tym jak jesteś postrzegany w miejscu pracy czyli jaką osobistą markę siebie budujesz w oczach innych. W świecie marketingu już od kilku lat kładzie się nacisk na tzw. personal branding czyli świadome zarządzanie swoim wizerunkiem publicznym, m.in. w miejscu pracy właśnie. Jeśli dajesz z siebie wszystko, wykonujesz pracę zgodnie z zasadami profesjonalizmu, jesteś fachowcem w swojej dziedzinie i mimo to Twoje akcje u szefa marnie stoją, to zadaj sobie pytanie: Jak jesteś postrzegana przez innych pracowników i swojego szefa? Być może Twój profesjonalizm sam się nie broni w natłoku pracy, informacji i zmiennych warunków działania?

Marka to Ty, a to oznacza, że potrzebujesz zwiększyć siłę odpowiednich skojarzeń i zapamiętywalność w umyśle Twojego szefa. Jak myślisz jakie ma pierwsze skojarzenie na Twój temat? Z jakimi cechami Cię utożsamia? Na ile postrzega Cię jako rzetelnego, wiarygodnego i ciekawego pracownika?

Jeśli masz poczucie, że Twój wizerunek czyli Twoja osobista marka nie jest postrzegana tak, jak byś chciała, to pomyśl o zmianach:

Twój wizerunek to zestaw skojarzeń, które wywołujesz u swoich odbiorców

Zastanów się jak jesteś postrzegana i jakie Twoje zachowania budują taki wizerunek? Następnie pomyśl, jaki wizerunek chcesz budować w kontakcie z szefem? A następnie zmień lub dodaj nowe zachowania w ramach Twoich obowiązków, które taki wizerunek mogą zacząć kształtować.

Np. jeśli chcesz być postrzegana jako zaangażowana w życie firmy – przeanalizuj jakie działania w firmie wpływają na taki wizerunek: więcej aktywności na spotkaniach zespołowych, inicjowanie pomysłów, wtedy kiedy firma o nie pyta, oferowanie pomocy innym, gdy Twoja wiedza może się przydać? Sama najlepiej znasz swoje miejsce pracy. Co w związku z tym może się u Ciebie sprawdzić?

Twoja marka powinna być unikalna

W sprzedaży istnieje pojęcie Unique Selling Point czyli unikatowej cechy handlowej, dzięki której można zróżnicować się z konkurencją; np. bycie pierwszym w danym segmencie rynku czy posiadanie unikatowego kanału dystrybucji. To powoduje, że dana firma ma przewagę nad innymi. A co jest Twoją przewagą? Jaka Twoja cecha charakteru, sposobu pracy, umiejętność czy wiedza może być Twoją unikatową cechą handlową? I na ile wykorzystujesz ten zasób w pracy, w kontaktach z innymi ludźmi i szefem?

Przeanalizuj swój potencjał i to w jakim stopniu go wykorzystujesz

Zadaj sobie kilka podstawowych pytań:

  • Jakie są Twoje wartości?
  • Jakie są Twoje pasje?
  • Co Cię motywuje?
  • Co sprawia, że jesteś niezapomniana?

Odpowiedz sobie i oszacuj na ile korzystasz z tego potencjału? Co więcej w jakim stopniu Twój szef zna Cię z tej strony, która buduje zainteresowanie. Wiele badań psychologicznych potwierdza, że zainteresowanie i zapamiętywalność budzą osoby o wyrazistych punktach widzenia, którzy działają z pasją. Pomyśl na ile Twoja praca to klasyczny model etatowy od 9 do 5 czyli przychodzisz, robisz swoje i wychodzisz? Wizerunek to wywoływanie wrażeń u odbiorców. Czy Twoja dotychczasowa aktywność to umożliwia?

Kształtowanie Twojej marki to projekt: wymaga celu, planu i konsekwencji

Jeśli Twój szef na przestrzeni lat zbudował sobie ocenę na Twój temat, to jeśli chcesz dokonać zmian w postrzeganiu siebie – zabierz się za to jak za projekt:

Przejmij inicjatywę – tam gdzie możesz Twój charakter pracy, wiedza i umiejętności na to pozwalają zacznij inicjować kontakty. Dziel się pomysłami, reaguj na nowe możliwości, pokaż, że jesteś. Inicjatywa sprawia, że jesteś widoczna. Gdy jesteś widoczna, Twoja zapamiętywalność wzrasta.

Przygotuj plan budowania swojej marki: Co ceni sobie Twój szef? Jakimi zasobami (wiedza, umiejętności, charakter) dysponujesz? Jakie zachowania będą odebrane pozytywnie czyli tak jak chcesz? Kiedy najlepiej działać, aby być dostrzeżoną? Po czym poznasz, że Twój szef zmienia zdanie na Twój temat? Które działania i zachowania wzmacniać i rozwijać?

Sprawdzaj postępy – otwórz się na informację zwrotną na swój temat. Nie tylko od szefa, ale również od innych współpracowników. To jak postrzegasz siebie może przecież odbiegać od wrażeń, które wywołujesz u innych osób. Dlatego nie unikaj rozmów nt Twojej pracy, stylu i efektów działań. To informacje, z których powinnaś korzystać zarządzając swoim wizerunkiem.

Profesjonalizm to podstawa

Pamiętaj, że zarządzanie swoim wizerunkiem po to, aby zmienić nastawienie szefa, to jedynie narzędzie. Sam wizerunek jakkolwiek dobry nie obroni się bez zaplecza w postaci jakości, rzetelności i profesjonalizmu. Sam marketing Ciebie bez treści czyli potwierdzania wizerunku odpowiednim działaniem będzie działać krótkoterminowo. Wizerunek bez odpowiednich kompetencji, zasad pracy i profesjonalnych postaw pozostanie tylko wizerunkiem. Dlatego zastanów się na jakim poziomie jakościowo wykonujesz swoją pracę? Jeśli masz poczucie, że są obszary do zmiany, aby być jeszcze bardziej profesjonalną – to pomyśl jak możesz to zmienić?

Każda firma to ludzie

Jeśli jesteś specjalistką w swojej dziedzinie i myślisz, że ten fakt powinien się tylko liczyć w ocenie Twojej osoby, to niestety to nie wszystko. Firma to organizm złożony z ludzi, różnych charakterów, temperamentów i potrzeb względem współpracy w zespole. Dlatego dbaj o relacje w pracy czyli bądź aktywna, wychodź do ludzi, daj się poznać i polubić. Jak Cię widzą, tak Cię piszą – o wrażeniach nie świadczy tylko profesjonalizm, ale również sposób budowania i utrzymywania kontaktów z innymi.

Twój szef to przecież tylko człowiek. Ma określony charakter, styl działania oraz potrzeby dotyczące współpracy z ludźmi. Skorzystaj z tego naturalnego potencjału wiedzy, którą powiększasz każdego dnia.

 

 

 

Robert Milczarek

2012-06-26 11:08:21

Treść pochodzi z:

Tagi:

firma,

praca,

kariera,

szef

Komentarze

  • 11.07.12, 16:59:18

    ~jq napisał(a):
    Gdy szef Cie nie lubi... szczerze...? Lepiej znalezc sobie inne zajecie. I mowie tutaj z czysto pragmatycznego podejscia. Oczywiscie jak nie masz wyboru to zastosuj porady powyzej, ale jak pracujesz w duzej firmie albo w konkurencyjnej branzy to zastanow sie czy to przypadkiem nie znak zeby cos zmienic i pojdz w tym kierunku! Polecam
  • elka07

    12.07.12, 09:31:01

    elka07 napisał(a):
    też jestem zdania tego, że jeśli szef Cię nie lubi, to odpuść - bo nie ma sensu się starać, nic tego nie zmieni, a jak będzie chciała Cię udupić, to Cię udupi, choćbyś nie wiem jako bardzo idealna była
  • isa

    12.07.12, 09:32:40

    isa napisał(a):
    ludzie są tylko ludźmi i niestety bardzo rzadko są przy tym profesjonalistami, cięzko czasem jest oddzielić osobiste upzredzenia - takie zycie
  • 1.07.16, 09:03:40

    ~linka173 napisał(a):
    Z tego co wiem to mój szef w Stefczyku mnie chyba lubi i ja jego też, całkiem dobrze się dogadujemy.