Kariera Złodzieje pomysłów, czyli kto pierwszy ten lepszy

Złodzieje pomysłów, czyli kto pierwszy ten lepszy

Choć winę ciężko jest udowodnić, to kradzieży intelektualnej nigdy nie należy bagatelizować. [fot: imago stock&people/EASTNEWS]

Współczesne środowiska biurowe coraz częściej rządzą się twardymi regułami. W dobie konkurencji i szybkiego rozwoju rynku, pracownicy są skłonni rywalizować między sobą w zdobyciu nie tylko silnej pozycji, ale również uznania przełożonego. Czasami ich działania przyjmują jednak formę nieuczciwych praktyk, a nawet plagiatu cudzego projektu.


Frustracja, złość, rozczarowanie, poczucie niesprawiedliwości – to emocje towarzyszące pracownikowi, którego pomysł został przywłaszczony i przedstawiony przez kolegę z pracy jako autorski. Choć winę ciężko jest udowodnić, to kradzieży intelektualnej nigdy nie należy bagatelizować, a dążyć do skutecznego rozwiązania problemu.

Współpracownik jest zagrożeniem

Pracodawcy niezmiennie cenią u swoich podwładnych kreatywność oraz zaangażowanie. Im wyżej zostanie więc oceniony czyjś innowacyjny projekt – tym większa szansa na osiągnięcie sukcesu, zdobycie awansu lub premii. - Nigdy jednak nie chwal się i nie obnoś ze swoimi pomysłami. Czasem kilka słów w luźnej rozmowie, przy kawie lub herbacie może wywołać zazdrość innych pracowników - radzi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. - Lepiej pozostaw więc w tajemnicy swoje plany, a skup się na ich efektywnej realizacji. Zminimalizujesz w ten sposób ryzyko, że ktoś przywłaszczy sobie wyniki Twojej pracy.

Jeśli jednak padłeś ofiarą złodzieja pomysłu, nie pozostawiaj tego bez konsekwencji. Podjęcie odpowiednich kroków może ukrócić takie nieuczciwe postępowanie.

Zachowaj spokój

Warto pamiętać, że impulsywność i lekkomyślność są złymi doradcami, a każda nieprzemyślana reakcja bardziej zaszkodzi niż pomoże. Zamiast więc dać się sprowokować oraz ponieść emocjom, należy rozpocząć od rzeczowej rozmowy z nieetycznym współpracownikiem. W stanowczych słowach przedstaw więc, że czujesz się oszukany takim postępkiem. Zbierz dowody, że projekty są kalką Twoich pomysłów i nie jest to przypadek. Zaznacz, że najważniejsza jest przecież własna kreatywność, a prędzej czy później prawda i tak wyjdzie na jaw. Unikaj gróźb, szantażu czy agresywnych epitetów. Pokaż klasę oraz profesjonalizm.

Walcz o swoje

Jeśli współpracownik, mimo polubownych propozycji rozwiązania problemu, nie wykazuje chęci do przyznania się do winy - ostatecznym rozwiązaniem jest przekazanie sprawy szefowi. W tym przypadku należy jednak przedstawić niezbite argumenty na udowodnienie swoich racji, chociażby w postaci plików z zapisanymi pomysłami. Gorzej, jeśli osoba, która przywłaszczyła Twój pomysł jest jednym z ulubionych pracowników przełożonego. W tym przypadku należy wykazać więcej ostrożności. Szef musi dowiedzieć się o nieuczciwych praktykach i mieć szansę stanąć po stronie poszkodowanego.

- Jeśli nie uda się przeprowadzenie takiego rozwiązania, rozważ to, czy dalej chcesz pracować w tej firmie - uważa Małgorzata Majewska. - Kultura organizacyjna to jeden z kluczowych elementów w niedopuszczaniu do takich sytuacji lub ich sprawnego rozstrzygania. Może jest to okazja, aby przemyśleć swoje plany zawodowe na 2015 rok i poszukać nowych wyzwań i pracy na miarę swoich możliwości, gdzie będziesz mógł rozwijać swój talent.


Małgorzata Majewska - Ekspert ds. rozwoju zawodowego


fot. arch. pryw.
Karierę zawodową rozpoczęła w roku 1998. W 2008 roku związała się z branżą HR i pracuje w wiodącym portalu kariery, monsterpolska.pl, jako marketing manager oraz ekspert do spraw HR. Jest współorganizatorem i współautorem wydarzeń skierowanych do przedstawicieli HR oraz kandydatów poszukujących pracy, o charakterze zarówno ogólnopolskim, jak i lokalnym. Ekspert rynku pracy, rekrutacji, zarządzania ścieżką kariery i employer brandingu. Reprezentuje portal monsterpolska.pl w kontaktach z mediami oraz na spotkaniach branżowych i panelach dyskusyjnych dotyczących współczesnego rynku pracy.

 

Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku Public Relations w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała pracując m.in. dla: Agory, Polskiego Wydawnictwa Fachowego (polski oddział Deutscher Fachverlag), OASE i Volvo.


2015-01-12 11:04:00

Tagi:

konkurencja,

praca,

pracownik,

kariera,

pomysły,

rywalizacja

Komentarze

  • 8.02.15, 18:40:25

    ~Marek Paprocki napisał(a):
    W dobie równouprawnienia przypominam że odmiana słowa "złodziej" obejmuje również formę żeńską. To tak gwoli ścisłości i politycznej poprawności na stronach portalu iwoman.pl