Wywiady i reportaże Wystarczy minuta i praca będzie łatwiejsza, oto sposoby

Wystarczy minuta i praca będzie łatwiejsza, oto sposoby

Wystarczy minuta i praca będzie łatwiejsza, oto sposoby [fot: Samo Sedno/ mat. prom. ]

Skuteczne techniki relaksacji i skupiania uwagi wcale nie wymagają religijnych przemyśleń, czy mistycznych ćwiczeń duchowych. Jak twierdz trenerka rozwoju osobistego i socjolog Dagmara Gmitrzak, już kilkuminutowe ćwiczenie nawet w środku dnia pracy sprawi, że obowiązki zawodowe wykonamy szybciej i efektowniej. Sprawdź co radzi autorka poradnika Pokonaj stres dzięki technikom relaksacji .

iWoman.pl: Nie fascynuje mnie religia ani filozofia Dalekiego Wschodu, mało mam wspólnego z azjatyckim mistycyzmem. Czy techniki relaksacyjne opisane w Pani książce są dla mnie.

Dagmara Gmitrzak: Zdecydowanie tak. Nurt technik związanych z integracją ciała i umysłu przyszedł do nas z Dalekiego Wschodu. W latach 50-tych XX wieku jogini z Indii zaczęli przyjeżdżać do Stanów Zjednoczonych i nauczać ćwiczeń hatha jogi, medytacji oraz relaksacji. Prawdziwy boom nastąpił pod koniec lat 60-tych, kiedy takie gwiazdy jak Beatlesi czy Mia Farrow, gościli w Indiach i uczyli się medytacji od mistrzów duchowych. Wówczas świat zachodni- a w szczególności pokolenie dzieci kwiatów- zafascynowało się różnymi technikami z Dalekiego Wschodu. Nowe techniki nie musiały być związane z przechodzeniem na inną religię, ale jak w każdym rodzaju fascynacji- kiedy przyjmujemy coś z całym inwentarzem, czasy buntu wiązały się wtedy również z rezygnacją ze swoich korzeni i dotychczasowej religii. Dziś jest już zupełnie inaczej. Coraz więcej ludzi świadomie sięga po sprawdzone techniki, inspirowane i podparte kilkutysięczną tradycją z Dalekiego Wschodu, albo świadomie decyduje się podążać konkretną ścieżką.

Od kilkunastu w Polsce zadomowiły się i są popularne: ćwiczenia hatha jogi, tai chi, chi gong, różnego rodzaju medytacje oraz techniki relaksacyjne. Techniki te są narzędziami pozwalającymi na rozluźnienie napięć w ciele, uspokojenie biegu myśli i głęboką regenerację. Jeżeli świadomie rozluźniamy ciało, będzie miało to wpływ na zmniejszenie napięć psychicznych i odwrotnie: kiedy nasz umysł się uspokaja, ciało zaczyna się rozluźniać.

Czyli można do książki podejść instrumentalnie? Nie interesuje mnie kultura, ale mam problem ze stresem więc sięgam?

Jak najbardziej. W rozdziałach dotyczących technik relaksacyjnych przedstawiam różne techniki i podaję przykłady ćwiczeń. Przedstawione przeze mnie sposoby mają korzenie wschodnie, ale są przetworzona na potrzeby i warunki życia człowieka zachodu, nie mają nic wspólnego z religią. W książce podaję techniki, które mogą być skutecznym narzędziem dla zapracowanych i zestresowanych ludzi. Każda z technik jest uniwersalna, a więc może być praktykowana niezależnie od wyznania, koloru skóry i narodowości. Najważniejsze jest to, że może skutecznie pomóc, tym osobom, które pędzą każdego dnia z domu do pracy i z pracy do domu, brak im energii i dokuczają choroby psychosomatyczne.


Samo Sedno/ mat. prom.
Techniki relaksacyjne pomagają na chwile się zatrzymać, aby naładować wewnętrzne baterie, ale chodzi również o coś jeszcze. O wsłuchanie w swój oddech, bycie tu i teraz. Tak po prostu. Kiedy jesteśmy naprawdę tu i teraz, możemy spojrzeć na wiele spraw z dystansu, który nie pojawi się, jeśli wciąż będziemy zanurzeni w sosie codziennych spraw. Kolejna rzecz to zanurkowanie w głąb siebie, refleksja. Nie znajdując na nią czasu w swoim życiu- może się zdarzyć, że życie może nas do niej zmusić poprzez różne niespodziewane doświadczenia i sytuacje. Od czasu do czasu warto sobie zadać pytanie: czy tak naprawdę jestem szczęśliwa, czy robię to co lubię, czy moje serce jest otwarte, etc? I co mogę zmienić?

Konkretnie proszę więc o wyliczenie technik relaksacyjnych. Na czym polegają?

Pierwsza i zarazem jedna z najważniejszych technik relaksacyjnych to relaksacja w pozycji leżącej. Wprowadzili ją i przetworzyli na grunt zachodni Johannes Schulz oraz Edmund Jacobson. Sesja wchodzenia w przyjemny stan relaksu ciała i umysłu trwa zwykle 20-30 minut. W tym czasie możemy słuchać relaksującej mózg muzyki oraz głosu lektora, który prowadzi relaksację. Można też przeprowadzić ćwiczenie samemu słuchając odpowiedniej muzyki, ale ważna jest jej jakość. Źle dobrana muzyka zamiast zrelaksować może nas zirytować. Powiem o tym więcej później.

Pisze również o technikach oddechowych. Oddech jest całkowicie naturalną czynnością, ale my zapominamy o nim na co dzień. Tymczasem to prosty sposób, aby zwiększyć energię witalną, zmniejszyć napięcie w ciele, obniżyć poziom adrenaliny, wreszcie zmniejszyć intensywność emocji, po przeżyciu sytuacji stresującej. Świadomy oddech to rewelacyjne odprężające narzędzie, dla zapracowanych ludzi, zarówno tych, którzy mają bardzo umysłową ale również fizyczną pracę.

Kolejna technika to wizualizacja. Stosowana jest od kilkudziesięciu lat nawet przez niektórych psychoterapeutów oraz lekarzy, między innymi w pracy z ludźmi chorymi na raka. Pacjenci Carla Simontona- amerykańskiego lekarza onkologa, twórcy psychoonkologii, wyobrażali sobie np. jak ich system immunologiczny atakuje komórki nowotworowe. Okazuje się, że szybciej wracali do zdrowia, w porównaniu z pacjentami, którzy w szpitalu poddani byli tylko konwencjonalnemu leczeniu. To pokazuje, że praca jedynie na poziomie fizycznym, to często za mało, aby przywrócić zdrowie .Nie możemy zapominać pracy na poziomie umysłu człowieka.

Pacjenci wracali do zdrowia od samego wyobrażania sobie zdrowia?

ZOBACZ TAKŻE


Jaki jest twój styl pracy - rozwiąż test i poznaj swoje mocne strony
Nie tylko od wizualizacji. Byli leczeni konwencjonalnie, ale stosowali tą technikę dodatkowo. Mózg nie odróżnia tego co się dzieje w realnym świecie, od tego co sobie wyobrażamy. Więc jeśli tworzymy obraz siebie zdrowego i dodajemy do tego pozytywne odczucia, nasz układ immunologiczny wzmacnia się i lepiej daje sobie radę z chorobą. Wizualizacja może być bardzo dobrą metodą wspomagania leczenia.

Czyli jest to oszukiwanie mózgu?

Tak, to trochę rodzaj oszukiwania, ale w dobrym celu. Po to, żeby uzyskać lepszy stan fizyczny i psychiczny. Wizualizację z powodzeniem możemy stosować w życiu codziennym, aby szybko się zregenerować. Po pewnym treningu już po minucie możemy na przykład zmniejszyć napięcie fizyczne i psychiczne, wyobrażając sobie siebie w jakimś pięknym miejscu, albo przypominając sobie taki moment życia, kiedy odczuwaliśmy radość i szczęście. Są osoby, które wolą wizualizację, bo mają łatwość wyobrażania sobie obrazów. Ale są i tacy, którym łatwiej jest odczuwać to, co dzieje się w ciele: oddech, rytm serca, napięcie i rozluźnienie mięśni, temperaturę ciała, etc. Wszystkie techniki relaksacyjne regenerują mózg, a dokładnie powodują, że pracuje on w stanie alfa.

Wprowadzanie mózgu w stan alfa brzmi dość tajemniczo.

Nazwa może się taka wydawać. Mózg pracuje po prostu w zakresie kilku fal mózgowych. Podczas dnia pracy, kiedy mamy wiele na głowie, uwaga jest rozproszona i brakuje czasu na relaks, mózg pracuje na częstotliwości beta. Wtedy łatwo o zdenerwowanie i konflikt z innymi.

Na drugiej stronie przeczytasz jak można ćwiczyć w pracy.

Tagi:

praca,

relaks,

rozwój osobisty,

pscchologia,

relaksacja

Komentarze