Moda Styl życia Jak odżywiać się zimą? - poradnik

Jak odżywiać się zimą? - poradnik

Jak odżywiać się zimą? - poradnik

Powszechnie uważa się, że zimą trudno o kreatywność w kuchni. Na półkach można ze świecą szukać pachnących pomidorów czy ogórków. Czy naprawdę jesteśmy skazani na szklarniane warzywa i owoce? Niekoniecznie! Oto kilka pomysłów na zimowe dania.

Aby dobrze odżywiać się w czasie zimowych miesięcy, trzeba pamiętać o różnorodności. Warto sięgnąć po takie składniki, które są zdrowe i dostępne przez cały rok: orzechy, tłuste ryby, naturalne i niesłodzone przetwory mleczne, warzywa strączkowe. Warto jeść cytrusy, które najsmaczniejsze są właśnie zimą. Jeśli jednak chodzi o warzywa, warto wykazać się odrobiną kreatywności.

Gdzie kupować zdrowe i tanie jedzenie?

Nie oszukujmy się – najprawdopodobniej nawet najbardziej zaufani sprzedawcy z osiedlowego targowiska zaopatrują się pewnie na giełdzie w warzywa i owoce ze szklarni. Nawet, jeśli są one smaczne, zapewne mają o wiele mniej wartości odżywczych niż świeże, zbierane latem uprawy. Dlatego zimą, szczególnie w styczniu i lutym, dobrym rozwiązaniem będzie kupowanie kiszonek i mrożonek. Bez obaw kupuj je w sklepach z ekożywnością, ale i w supermarketach (na przykład Auchan, Frisco). Opinie zadowolonych klientów tych sklepów pozwalają stwierdzić, że warzywa, owoce, kiszonki i inne produkty o krótkiej przydatności do spożycia są bardzo dobrej jakości.

Wybierając sklep, z którego oferty chcesz skorzystać, możesz też posłużyć się rankingiem najlepszych supermarketów online. W 2016 roku najlepiej wypadł market Frisco, opinie o Auchan oraz markecie Piotr i Paweł także były bardzo dobre. Jakość i świeżość asortymentu wyróżniono szczególnie w markecie Frisco, opinie o sklepie Piotr i Paweł były zaś najlepsze w kategorii „jakość dostawy”.

Zupa dobra na wszystko

Statystyczny Polak zimą przybiera na wadze około 3 kg. Możesz tego łatwo uniknąć dzięki rozsądnemu podejściu do diety. Staraj się jeść jak najwięcej ciepłych dań. Szczególnie korzystne może być jedzenie sycących, rozgrzewających zup. Z łatwością przyrządzisz je, wykorzystując zimowe warzywa, takie, jak: marchew, brokuły, kalafior, buraki, ziemniaki, kapusta, dynia. Do zup możesz też wykorzystać przeciery pomidorowe i kiszonki.

Gotując, nie żałuj rozgrzewających przypraw, na przykład pieprzu, czerwonej papryki, chili, imbiru, cynamonu czy kardamonu. Nie tylko urozmaicą smak zimowych potraw, ale też poprawią tempo przemiany materii.

Kiszonki i mrożonki – najzdrowsze zimowe dodatki

Te ostatnie są najlepszym źródłem witamin, jakie możesz zimą znaleźć. Przykładowo, kapusta kiszona zawiera witaminy C, B6, B12 i K, a także liczne minerały: potas, cynk, wapń i żelazo. Kiszone ogórki natomiast to dobre źródło witaminy C, magnezu, potasu i beta-karotenu. W charakterze dodatku do głównego dania świetnie mogą się także sprawdzić mrożonki. Zamrożone warzywa i owoce zachowują większość wartości odżywczych, a jeśli są odpowiednio przygotowane – także smakowych. Ich przyrządzenie jest szybkie i wygodne, co jest dodatkową zaletą.

2017-02-01 13:32:35

Tagi:
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Masz szansę rozpocząć ciekawą dyskusję.