SPRAWDŹ SIĘ
DIETY

Dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa jest jednym ze sposobów leczenia i zapobiegania celiakii, choroby spowodowanej nietolerancją glutenu, czyli białka roślinnego pojawiającego się w zbożach. Jej podstawowym założeniem jest więc wyeliminowanie z jadłospisu pokarmów z pszenicy, żyta, jęczmienia, a czasami nawet owsa. Nie oznacza to jednak, że osoby stosujące tą dietę nie mogą spożywać pieczywa, ciasta czy makaronu. W niektórych sklepach (głównie duże markety i sklepy ze zdrową żywnością) można dostać te produkty zrobione ze specjalnej mąkini np. ryżowej czy kukurydzianej. Przestrzeganie bezglutenowej diety jest o tyle trudne, że wymaga stałego zwracania uwagi na to, czy organizmowi dostarczane są wszystkie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania składniki. Większość osób stosujących dietę bezglutenową musi jej przestrzegać do końca życia.
  • Dla kogo

    Dieta bezglutenowa zalecana jest przede wszystkim w leczeniu oraz profilaktyce celiakii. Poza tym powinny na nią przejść osoby, u których gluten wywołuje alergię. Obecnie stosuje ją około jeden procent naszego społeczeństwa.
  • Efekty

    Podstawowym efektem diety bezglutenowej jest ustąpienie objawów choroby związanej z nietolerancją glutenu oraz alergią na to białko pochodzenia roślinnego. Z wykluczeniem z diety niektórych zbóż może wiązać się niedobór witaminy B, żelaza oraz błonnika. W związku z tym warto pamiętać, by kontrolować i uzupełniać poziom tych składników w organizmie.
  • Przykładowy jadłospis

    Produkty dozwolone w diecie bezglutenowej:

    - ryż oraz wszystkie produkty wytworzone z mączki ryżowej
    - produkty przygotowane z mąki kukurydzianej, płatki kukurydziane
    - soja, sago
    - owoce
    - bezglutenowe pieczywo oraz makarony
    - kasza gryczana oraz jaglana
    - bezglutenowe ciastka i słodycze
    - warzywa
    - mleko i niektóre przetwory mleczne
    - mięso oraz niektóre wędliny
    - miód.

    Produkty niedozwolone w diecie bezglutenowej:
    - zwykłe jasne i ciemne pieczywo
    - maratony
    - mąka pszenna i żytnia
    - kasza manna oraz jęczmienna
    - otręby
    - kaszanka, pasztetowa, salceson
    - kawy zbożowe.

Inne przykładowe diety:

Dieta strukturalna

Dzięki niej nie tylko obniżamy masę naszego ciała, ale również odmładzamy, regenerujemy strukturę tkanek.


Dieta owocowa

Dzięki tak dobranemu jadłospisowi możemy znacznie przyspieszyć naszą przemianę materii, a dzięki temu w łatwy sposób spalić tkankę tłuszczową.