Zdrowie Psychologia Lider, wizjoner, towarzysz. A kim ty jesteś w pracy?

Lider, wizjoner, towarzysz. A kim ty jesteś w pracy?

Lider, wizjoner, towarzysz. A kim ty jesteś w pracy? [fot: Nyul/Dreamstime]

Każdy, kto pracuje z ludźmi doświadcza trudnych sytuacji i nieporozumień. Staramy się wtedy reagować, po to, aby szybko zażegnać konflikt. Najczęściej próbujemy tłumaczyć i wyjaśniać spory w pracy, argumentami, które przekonałyby nas samych. A co jeśli jesteśmy różni?

Mamy odmienną osobowość i w związku z tym inaczej postrzegamy otaczającą nas rzeczywistość i docierające do nas informacje? Ciągle mnie zaskakuje i nic przez to nie można zaplanować; Liczą się dla niego tylko liczby i unika rozmów z ludźmi; Nie chce podejmować samodzielnych decyzji i wszystko musi skonsultować z innymi; Uważa, że wszystko najlepiej zrobi sama i bierze na siebie za dużo. To przykłady opinii pracowników, które powstają w sytuacjach spornych.

Warto skorzystać z poniższych wskazówek, jeśli chcemy osiągnąć porozumienie pomimo różnic osobowościowych, wpływających na styl pracy i współpracy w zespole.


Robert Milczarek - psycholog, trener i coach, właściciel Centrum Rozwoju HOLIS, www.holis.com.pl
Wspiera Klientów indywidualnych i instytucjonalnych w podnoszeniu skuteczności i komfortu funkcjonowania w biznesie i relacjach.
fot. holis


Najczęstsze typy osobowości i zachowania w pracy:

  • Naturalny lider – potrzebuje konkretnych informacji, które przybliżają go do osiągnięcia celu. Ceni sobie przygotowanego partnera, który szybko reaguje i jest zorientowany na efekty. Potrzebuje kilku opcji, z których może ostatecznie sam wybrać, po to, aby mieć poczucie kontroli nad sytuacją. Potrafi zmienić zdanie, jeśli dostanie merytoryczne argumenty. Elastyczny i szybki w działaniu. Preferuje współpracę z samodzielnymi, przygotowanymi, skoncentrowanymi na zadaniu współpracownikami, którzy nie boją się ryzyka i szybko podejmują decyzje na podstawie logicznych argumentów.

    Mocne strony: zorientowanie na efekty, szybkość podejmowania decyzji, logiczna argumentacja. Zagrożenia: nadkontrola i trudności z delegowaniem zadań, tendencja do dominacji w zespole.
  • Emocjonalny wizjoner – działa szybko i pod wpływem impulsu, co oznacza, że jednocześnie szybko podejmuje decyzje, jak i zmienia zdanie. Ceni sobie współpracę z dynamicznymi i barwnymi współpracownikami, ponieważ nie lubi nudzić się w pracy. Dlatego potrzebuje zadań, które wykorzystają jego naturalną kreatywność. Często dostrzega możliwości tam, gdzie inni widzą ograniczenia, ponieważ jest twórczy. Potrzebuje we współpracy poczucia autonomii oraz bycia zauważonym i docenionym.

    Mocne strony: kreatywność, dynamika i inspirowanie innych do działania.
    Zagrożenia: chaotyczność pracy, zmienność emocjonalna (humorzastość), słomiany zapał.
  • Relacyjny towarzysz – działa dobrze w grupie osób, którym ufa, ponieważ współpracę opiera na wzajemnym zaufaniu i wsparciu. Bazuje na opiniach innych osób, ponieważ dzięki nim buduje pewność, że podejmuje właściwe decyzje. Potrzebuje więcej czasu na podjęcie decyzji, ponieważ unika ryzyka. Dlatego lepiej współpracuje, gdy ma wsparcie w postaci osób, na których może się oprzeć. Jest otwarty na opinie innych oraz zaangażowany we współpracę, ponieważ chce być pomocny dla innych. Silnie związany z zespołem, w którym ma poczucie bezpieczeństwa.

    Na drugiej stronie przeczytasz, co jest kluczem do skutecznej współpracy

Treść pochodzi z:

Tagi:

praca,

psychologia,

współpracownik,

kakriera

Komentarze

  • 21.05.12, 09:18:54

    ~bęc napisał(a):
    "Jeśli Twoja argumentacja nie działa, ponieważ dociera do innej osobowości niż Twoja, zmień argumenty"

    pytanie tylko na jakie. Może argument siły?:DDD
  • Anna Maria Blogs

    21.05.12, 11:43:17

    Anna Maria Blogs napisał(a):
    Najwięcej zgodności z moja postawa w pracy przejawia naturalny lider z mała domieszką towarzysza, a to tylko dlatego, że jestem otwarta na ludzi i lubię mieć z nimi dobre relację, która wg mnie przejawia się sprawna komunikacja. Oczywiście oporni, uciążliwi, pesymistyczni pracownicy się zdarzają, ale do nich należy mieć bardziej konkretne i rzeczowe podejście. Najważniejsze to sprawne, terminowe, odpowiedzialne i sumienne podejście do swoich obowiązków. w zadania powinniśmy podchodzić z zaangażowaniem i ambicją. Zespołem zarządzam na zasadach rozważna i romantyczna ;-D, trzeba sprawnie zarządzać ludźmi, umiejętnie wykorzystywać ich potencjał, ale od czasu do czasu nie bać się pokazać ludzkiej twarzy. Pozdrawiam. Anna Maria www.kobietawsieci.wordpress.com :-)
  • anty22

    22.05.12, 11:50:45

    anty22 napisał(a):
    o ja tro zdecydowanie nie liderem, może towarzyszem bardziej