Zdrowie Żyj zdrowo Zielone i pomarańczowe owoce i warzywa źródłem prowitaminy A

Zielone i pomarańczowe owoce i warzywa źródłem prowitaminy A

Zielone i pomarańczowe owoce i warzywa źródłem prowitaminy A [fot: PAP/EPA]

Świąteczne ucztowanie nie tylko może odbić się na naszej wadze, ale również skórze. Smażone, tłuste potrawy, ciasta i alkohol to prawdziwa zmora dla naszej skóry. Dlatego tuż przed sylwestrową nocą warto wzbogacić codzienne menu o produkty, które ożywią naszą cerę.

- W zdrowej diecie powinniśmy minimalizować obecność soli, alkoholu, smażonych potraw, cukru, czerwonego mięsa, przetworzonych wędlin czy ostrych przypraw. Sól prowadzi do wysuszenia skóry, podobnie jak alkohol, który odwadnia i przyspiesza szerzenie cery. Smażone potrawy zawierają tłuszcze trans, które zapychają tętnice i usztywniają komórki krwi, co negatywnie wpływa na kondycję skóry - wygląda na zmęczoną i starszą. Również cukier ma udział w procesach agingowych. Konserwanty zawarte w silnie przetworzonej żywności mogą powodować stany zapalne skóry. Ostre przyprawy mogą ją dodatkowo podrażniać i powodować nierówności w kolorycie - wyjaśnia dietetyk Ewa Ingielewicz.

Dieta dla skóry, może stanowić jedno z noworocznych postanowień. Stosowanie się do kilku prostych zasad i włączenie do codziennej diety przede wszystkim warzyw i owoców, ale również ryb, może okazać się najlepszym kosmetykiem, który będziemy stosować przez cały rok.

- Pierwszą grupę stanowią produkty przeciwdziałające starzeniu się skóry - zawierają one przede wszystkim silne antyoksydanty, do których należą witaminy: A, C i E. Witamina A występuje w mleku i maśle, śmietanie, wątróbce, margarynie (wzbogacanej w tę witaminę) oraz żółtku jaja. Warzywa i owoce o pomarańczowej i zielonej barwie, takie jak marchew, morele, fasolka szparagowa, dynia czy brzoskwinie, są źródłem prowitaminy A, która ulega przekształceniu do witaminy A. Witamina C zawarta jest w natce pietruszki, papryce, warzywach kapustnych czy owocach cytrusowych i jagodowych. Jej dobroczynne właściwości na skórę wyrażają się również w dużym wpływie na syntezę kolagenu. Natomiast najlepszych źródłem witamy E są oleje roślinne, które świetnie uzupełniają na przykład zdrowe, roślinne sałatki - radzi specjalistka.

Właściwa dieta nie tylko może wpłynąć na zdrowie skóry, ale również jej kolor. Dzięki produktom, bez udziału słońca, możemy cieszyć się lekką naturalną opalenizną nawet w pochmurne, zimowe dni.

- Drugą grupą są produkty, które przyczyniają się do poprawy kolorytu skóry - szukajmy tych zawierających beta-karoten. Składnik ten można znaleźć w pestkach dyni, żółtku jaj, wątróbce cielęcej i wołowej, maśle czy w musli z owocami suszonymi. Najwięcej beta-karotenu zawierają warzywa: boćwina, brokuły, brukselka, cykoria, dynia, fasola szparagowa, groszek zielony, kalarepa, koper, marchew, papryka czerwona, natka pietruszki, pomidor, sałata, szczypiorek, szpinak. Z owoców najlepszym źródłem beta-karotenu są brzoskwinie, melony, morele. Dodatkowo chroni on także przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników, które wpływają na starzenie się komórek - przekonuje dietetyk SkinClinic Med & Beauty.

 

 

2014-12-29 15:37:06

Treść pochodzi z:

Tagi:

skóra,

bal sylwestrowy,

dietetyk,

tłuste potrawy,

witamuina a

Komentarze

  • granate

    6.12.16, 09:10:35

    granate napisał(a):
    ale już np. w ciąży trzeba na wit A uważać, bo może powodować wady u dziecka, a pełno jest multiwitamin dla ciężarnych właśnie z wit A... polskie towarzystwo ginekologiczne na początku ciąży zaleca kwas foliowy, jod i dha :)