Jak wybrać podręcznik dostosowany do potrzeb dzieci?

Fot. Unsplash.com

W szkole najmłodsi nawiązują pierwsze przyjaźnie, uczą się samodzielności, przeżywają sukcesy oraz porażki. Jednak najważniejszy aspekt stanowi zdobywanie wiedzy i to bez względu na to, czy dziecko dopiero zaczyna swoją przygodę z nauką, czy jest już w ostatniej klasie podstawówki. W zdobywaniu informacji pomagają nauczyciele, rodzice, koleżanki i koledzy, a także Internet. Mimo tego niezmiennie od lat w kształceniu najważniejsze są podręczniki.

Książki dostosowane do podstawy programowej

Podręczniki do szkoły podstawowej powinny być przede wszystkim zgodne z obowiązującą podstawą programową. Tylko w tym wypadku można mieć pewność, że poruszane tematy nie tylko nauczą uczniów czegoś nowego, ale też przygotują ich do testów. To bardzo ważne, gdyż od uzyskanego wyniku na egzaminie w ósmej klasie w znacznym stopniu będzie zależeć, do jakiej szkoły w przyszłości pójdzie dziecko. Jeśli postawicie na dobre książki, zyskujecie pewność, że żadne istotne zagadnienie nie zostanie pominięte.

Książki muszą przekazywać informacje w sposób przestępny, czyli zrozumiały dla młodych ludzi. Wybierając podręczniki dla uczniów, lepiej sprawdzić, czy polecenia są napisane w sposób zwięzły i prosty. Zadania powinny mieć różny stopień trudności, aby każde dziecko rozwiązywało problemy, dostosowane do jego potrzeb. Istotne są cele lekcji, czyli to, co się wyniesie z zajęć. Dobrze by było móc znaleźć taką informację przy danym temacie lub rozdziale w książce.

Podręczniki, które polubi uczeń

Na pewno wiecie, że najmłodsi zwracają uwagę na szczegóły. Jeżeli coś nie jest interesujące, nie przykuje ich uwagi. To samo dotyczy książek szkolnych — powinny one zrobić na dziecku dobre pierwsze wrażenie. Dlatego też ważna okazuje się atrakcyjna szata graficzna. W młodszych klasach będą to kolorowe ilustracje. pobudzające wyobraźnię uczniów, a w starszych, np. wykresy, dzięki którym uczniowie szybciej przyswajają materiał. Co więcej, ciekawe obrazki pomagają skupić się na lekcji.

W zależności od przedmiotu oraz tego, dla której klasy są dedykowane, podręczniki do szkoły podstawowej cechują się inną grafiką. W przedziale I–III interesujące mogą być ilustracje nawiązujące do bajek, w IV–VI do komiksów, a w VII–VII do znanych filmów. Trzeba mieć na uwadze, że każde dziecko ciekawi coś innego, dlatego twórcy muszą zadbać o zróżnicowane. Istotny jest też rozmiar czcionki, rozmieszczenie tekstu czy przejrzysty spis treści — te cechy ułatwiają korzystanie z książki.

Ważną rolę odgrywają takie elementy, jak ciekawostki, gdyż uczeń dowiaduje się czegoś, o czym może opowiedzieć innym, zyskując uznanie, co zachęci go do dalszej nauki i rozwoju. W przedmiotach ścisłych istotne są doświadczenia, które są wykonywane na lekcji lub w domu. Dzięki nim Wasza pociecha zrozumie, że zdobywanie wiedzy nie ogranicza się do czytania tekstu. Musi wiedzieć, po co się uczy, aby kształcenie było efektywne, więc podręczniki szkolne powinny zawierać odwołania do sytuacji z codziennego życia.

Dodatkowe akcesoria

Do niektórych tradycyjnych książek szkolnych dołączono płyty DVD czy testy sprawdzające wiedzę. Dzięki czemu można przekazywać wiedzę na wiele sposobów. Włączenie polecanego filmu tworzy świetne pole do dyskusji. Wystarczy, że przed seansem nakierujecie uczniów, na co mają zwrócić uwagę podczas oglądania i potem wspólnie o tym porozmawiacie. Czasem tylko poprzez obraz istnieje możliwość pokazania uczniom, o czym właściwie się mówi.

Stały dostęp do sprawdzianów pomoże dziecku zobaczyć, jaki jest jego obecny stan wiedzy oraz ewentualnie nad czym musi jeszcze popracować przed pracą klasową w szkole. Takie testy mogą występować w wersji komputerowej lub papierowej, w podsumowaniu rozdziału podręcznika. Z kolei gry dydaktyczne umieszczone na kartach książki doskonale łączą zabawę z nauką, co jest niezwykle efektywne. Dzieciom warto pokazać, że nauka nie musi być nudna.

Jakie funkcje ma podręcznik szkolny?

Żeby książki rzeczywiście pomagały uczniom w procesie uczenia się, muszą spełniać pewne funkcje, w tym informacyjną. Jej zadaniem jest podanie gotowej wiedzy np. poprzez tekst. Istotne są tu również wykresy, diagramy czy ramki, przedstawiające najważniejsze kwestie. Nie sposób pominąć aspektu samokształcenia, którego rola to zachęcenie dziecka do poszerzenia swojej wiedzy. Będą nimi np. odnośniki do stron internetowych, rozwijających dany temat.

Dobre podręczniki do szkoły podstawowej mają zadania oraz ćwiczenia dostosowane do ucznia. To one pomagają w sposób praktyczny wypróbować zdobyte wiadomości. Aby spełniały funkcję transformacyjną, muszą pobudzać do samodzielnego rozwiązywania problemów i dotyczyć również tematów bliskich dzieciom. Ciekawie sformułowane polecenie inspiruje młodych ludzi do podjęcia trudu znalezienia rozwiązania. Wszystko po to, aby czas spędzony w szkolnych murach nie był zmarnowany.

Książki do szkoły mają zachęcać do zajrzenia do ich środka. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie będą na nich bazować przez cały rok szkolny. Dlatego podręczniki mają skłaniać do samodzielnego myślenia, rozbudzać wyobraźnię, a także pomóc w rozwijaniu zainteresowań dzieci. Z tych powodów ważna jest forma oraz treść podręcznika. Dobrze też, jeśli wybrane pomoce naukowe są ogólnodostępne, aby nikt nie natrafił na problem ze zdobyciem ich.

Podręczniki nie tylko dla uczniów

W uczeniu najmłodszych mogą być pomocne również książki dedykowane nauczycielom. Są one dostosowane do wszystkich przedmiotów. Cieszą się zainteresowaniem, ponieważ zawierają interesujące quizy, gry, dyktanda, zagadki oraz wskazówki dotyczące tego, jak urozmaicić lekcje. Stanowią doskonałe uzupełnienie podręczników szkolnych, gdyż pomagają urozmaicić zajęcia, dzięki czemu stają się one ciekawe, co pozwala zyskać uwagę najmłodszych.

Wszystkie te pomoce naukowe znajdziesz np. stronie Empiku: https://www.empik.com/podreczniki-szkolne/podstawowa.