Menu

Powrót do pracy stacjonarnej – jak ponownie odnaleźć się w biurze?

6 minut czytania
Powrót do pracy stacjonarnej – jak ponownie odnaleźć się w biurze?
Fot. materiały partnera
0

Nagła zmiana pracy z systemu biurowego na home office stanowiła niewątpliwie duże wyzwanie. Przed podobną sytuacją stoją obecnie zarówno pracodawcy, jak i pracownicy – powrót do biura może wzbudzać niepewność i wywoływać negatywne emocje. Firmy chcą wrócić do trybu stacjonarnego, co często spotyka się z oporem i niechęcią po stronie zatrudnionych osób. Jak na nowo odnaleźć się w biurze? Jak skupić się w pracy?

0

Według badań przeprowadzonych przez pracowników Uniwersytetu Illinois w Chicago, istnieją dwie główne przyczyny utrudniające powrót do trybu pracy stacjonarnej – pierwszym z nich jest brak motywacji i zaangażowania pracowników, zaś drugim troska o własne zdrowie i bezpieczeństwo. O ile w tym drugim przypadku odpowiedzialność za zapewnienie dobrych warunków pracy ponosi głównie pracodawca (pracownik może jedynie zdecydować się na szczepienie, zaś kwestie sanitarno-epidemiologiczne pozostają w gestii firm), o tyle poziom zaangażowania zależy od nas samych.

Jak się odnaleźć w biurze po dłuższej przerwie?

Wybuch pandemii wymusił nagłe, często rewolucyjne, zmiany w nawykach pracy Polaków – trzeba było znacznie ograniczyć kontakt z innymi współpracownikami (co często było niezwykle trudne ze względu na charakter pracy), nauczyć się nowych technologii i przede wszystkim zarządzania czasem, z wyraźnym podziałem na ten zawodowy i prywatny (co w warunkach domowych często okazywało się prawdziwym wyzwaniem). Minął już ponad rok, wielu z nas zdążyło wyrobić sobie już trwałe nawyki pracy zdalnej. Tymczasem firmy ponownie otwierają się na pracę biurową i wprowadzają stopniowy powrót do trybu stacjonarnego. Jak się w tym wszystkim odnaleźć? Dlaczego tak trudno wrócić do dawnych przyzwyczajeń?

Oceń swoją sytuację

Najważniejszym elementem jest obiektywna ocena własnej osoby w biurze. To praca, którą znamy, lubimy w większym lub mniejszym stopniu, w otoczeniu ludzi, którzy są nam bliscy i z którymi spędzaliśmy przed pandemią znaczną część dnia. Nie ma tam zatem nic nowego, co wywołałoby konsternację lub wpędziło w zakłopotanie. Wniosek jest prosty – to nie otoczenie ani powrót do pracy wywołuje w nas zniechęcenie, lecz to, że mamy obawy związane z powrotem. Tracenie energii na narzekanie i szukanie dziury w całym nie przyniesie nikomu nic dobrego, ani pracodawcy, ani nam samym. Warto zamiast skupiać się na obowiązkach i mniej przyjemnych aspektach pracy, zmienić perspektywę, skupić się na pozytywnych aspektach i uświadomić sobie, że nic nie musimy, lecz wszystko możemy.

Fot. materiały partnera

Porozmawiaj z przełożonym/szefem

Każdy z nas ma inną wrażliwość. Introwertycy będą zestresowani myślą o powrocie, zaś ekstrawertycy będą się cieszyć na myśl o spotkaniu z innymi. Coraz popularniejszy jest model pracy hybrydowej, co oznacza, że część dni możemy spędzić w biurze, a część w domu. To przywilej ze strony firm, które chcą w ten sposób zadbać o komfort psychiczny własnych pracowników. Jeśli powrót do pracy stacjonarnej wywołuje dyskomfort i powoduje emocjonalne rozdarcie, to warto porozmawiać ze swoim przełożonym na temat stopniowego wdrażania się w życie firmy. Wyrozumiały szef zadba o poczucie bezpieczeństwa i udzieli wsparcia swoim podwładnym. Szczera, otwarta rozmowa w tym temacie jest bardzo ważna.

Podejmij wyzwanie!

Zastanów się, co możesz zrobić, aby umilić swoją pracę w biurze. Może reorganizacja miejsca pracy pozytywnie wpłynie na Twoje samopoczucie? Przyniesienie swego ulubionego kubka, małej maskotki lub breloczka, a także niewielkiego kwiatka z pewnością pomoże zaadaptować się do pracy w nowym pomieszczeniu. Postaw na wygodę – duże, przestronne biurko, wygodne krzesło oraz regularne przerwy są kluczowe nie tylko dla naszego zdrowia fizycznego, lecz także psychicznego. Dodatkowo takim zmianom sprzyjają nowe wytyczne związane z zapewnieniem bezpieczeństwa przez pracodawcę – dystans między biurkami, odpowiednia wentylacja pomieszczeń, wszechobecne środki do dezynfekcji i częste sprzątanie części wspólnych to tylko niektóre nowości, do których musimy się przyzwyczaić, by zminimalizować ryzyko rozprzestrzenienia się wirusa. Ważne są także przerwy i krótkie spacery, szczególnie dla osób, które pracują w klimatyzowanych pomieszczeniach.

Kluczowe jest nastawienie do otoczenia – postaw sobie za cel odnajdywanie zalet wspólnej pracy zamiast szukanie jej negatywów. Praca twarzą w twarz to przede wszystkim lepsza komunikacja i mniej nieporozumień – dużo więcej można wyczytać z niuansów mimiki, gestów, mowy ciała, a nawet tonu głosu niż z wiadomości e-mail czy na komunikatorze. Co więcej, z powrotem można spotkać się ze znajomymi, porozmawiać nie tylko o sprawach zawodowych, lecz także prywatnych. Nic nie pozwala budować lepiej relacji międzyludzkich niż szczera, bezpośrednia rozmowa.

Fot. materiały partnera

Jak na nowo odnaleźć się w biurze, w którym, w przeciwieństwie do pracy w domu, ogranicza nas czas? Bardzo ważna jest spisanie sobie codziennych zadań, które chcemy wykonać, i skupienie się na nich. Dodatkowo świadomość dobrze wykorzystanego czasu działa na nas motywująco. Warto poznać filozofię głębokiej pracy (z ang. deep work), według której podczas wykonywania kluczowych zadań powinniśmy całkowicie odciąć się od bodźców zewnętrznych (telefonów, spotkań, przeglądania social mediów itp.). Wymaga to zarówno wpisania takiego czasu wyciszenia na stałe w nasz kalendarz pracy (o czym warto powiadomić nie tylko szefa, lecz także innych współpracowników), jak i świadomej koncentracji na celu – planowanie, wykonywanie pewnych określonych działań oraz towarzysząca im kreatywność pozwoli na nowo odzyskać zawodową satysfakcję.

Więcej ciekawych informacji o filozofii głębokiej pracy znajdziesz w artykule Deep work, czyli jak sprawić, by praca była przyjemniejsza?

Jak się skupić w pracy? Kilka pomocnych wskazówek

Czujesz, że brakuje Ci energii i nie potrafisz się skupić na swoich obowiązkach? To znak, że trzeba zmienić swoje dotychczasowe nawyki. Zobacz, na co zwrócić uwagę i co możesz zrobić, aby na nowo odnaleźć się w biurowej rzeczywistości.

  • Jednym z najprostszych sposobów na podładowanie swoich pracowniczych akumulatorów jest porządne dotlenienie organizmu. Wyjście na krótki spacer, uchylenie okna oraz świadome oddychanie z użyciem przepony poprawi naszą zdolność koncentracji i skupienia.
  • Regularne odchodzenie od biurka i wykonywanie kilku prostych ćwiczeń, takich jak rozciąganie czy skłony, pobudzi krążenie i tym samym poprawi samopoczucie. Pamiętajmy także o szyi, karku i plecach – wystarczy tylko kilka minut ćwiczeń, aby uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości bólowych, zwłaszcza w okolicach kręgosłupa oraz bólu w nadgarstku.
  • Dobrze się odżywiaj – zjedzenie słodkiej drożdżówki i picie sporej ilości kawy nie dostarcza organizmowi składników odżywczych, a jedynie na krótko podnosi poziom glukozy i adrenaliny we krwi. Po kilkunastu minutach wracają one do normy, a my znowu czujemy się ospali i pozbawieni energii. Postaw na odżywczy, pełnowartościowy posiłek (np. warzywne sałatki, dania z kaszą), a zamiast kofeiny dostarcz swojemu organizmowi dobry suplement bazujący na ekstraktach roślinnych Deep Focus. Zawiera wyjątkową kompozycję ekstraktu z szałwii lekarskiej i olejku eterycznego z szałwii lawendolistnej wspomagających koncentrację, kofeinę oraz L-teaninę pochodzących z liści herbaty delikatnie pobudzających i poprawiających skupienie, a także witaminę B12 niezbędną dla prawidłowego funkcjonowania mózgu i całego układu nerwowego.

Fot. materiały partnera

  • Dobrze się wysypiaj – nic nie obniża produktywności tak, jak źle przespana noc. Zniechęcenie, brak energii i rozdrażnienie – tego wszystkiego możemy uniknąć, jeśli zadbamy o zdrowy, spokojny sen trwający około 7-8 godzin.

Warto mieć na uwadze, że podobnie jak w przypadku pracy zdalnej, tak i tutaj początki są zawsze najtrudniejsze. Nie można być dla siebie zbyt surowym i oceniać się negatywnie już od pierwszych dni. Daj sobie czas i pamiętaj, że nie jesteś jedyną osobą, która doświadcza tej sytuacji – podobnie czują się wszyscy w twoim otoczeniu.

Po pracy – zasłużony odpoczynek

Nie samą pracą człowiek żyje. Chociaż aktywność zawodowa stanowi ważny element życia każdego z nas, to jednak nic nie męczy bardziej niż jednostronna aktywność. Oddzielenie czasu pracy od życia prywatnego przynosi wiele korzyści, ale także potrafi maksymalnie wykorzystać swój czas i tym samym realizować własne pasje i ambicje zawodowe.

Fot. materiały partnera

Chociaż nie zawsze się to udaje, to warto postawić grubą kreskę między pracą a czasem wolnym. Spotykajmy się z przyjaciółmi, bliskimi osobami i rodziną – takich kontaktów nigdy nie jest za wiele, zwłaszcza biorąc pod uwagę długą przerwę wymuszoną przez pandemię.

Rozwijanie zainteresowań i pasji to najlepsze lekarstwo na wiele frustrujących sytuacji oraz nieprzyjazną rzeczywistość. Niezależnie od tego, czy Twoim hobby są górskie piesze wycieczki, szydełkowanie czy też zgłębianie tajników języka obcego – to dzięki nim pozwolisz sobie na oczyszczenie umysłu od codziennych trudności i nauczysz się w ten sposób dobrze odpoczywać.

Reasumując, powrót do biur nie musi związać się ze stresem i pogorszeniem warunków pracy. Wręcz przeciwnie, odpowiednie przygotowanie po stronie pracodawcy, wyznaczenie sobie własnych celów oraz skupienie się na wykonywanych obowiązkach pozwoli na nowo czerpać satysfakcję i spełniać swoje zawodowe ambicje.

Skomentuj

Czytaj także

Obserwuj nas na Facebooku!

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco z iWoman! Zapisz się do bezpłatnego newslettera.

Zapisz się
Uwielbiamy ciasteczka! Dlatego wykorzystujemy pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień i wyłączyć ciasteczka. Rozumiem