Menu

Czym jest moda etyczna? Główne założenia

2 minuty czytania
Czym jest moda etyczna? Główne założenia
Fot. materiały partnera
0

Moda i etyka – czy to możliwe? Oczywiście! Czy często? Niezupełnie… Wszyscy znamy krążące historie o praktykach dużego biznesu odzieżowego. Na szczęście z czasem zaczęły rodzić się alternatywy. Etyczna moda obejmuje zarówno drobne pracownie, jak i duże firmy, które jednak silnie trzymają się wysokich standardów. Poznajmy, na czym polega moda zgodna z etyką.

0

Czym jest moda etyczna? Główne założenia

Modę z etyką łączyć może bardzo wiele. Współcześnie potrzeba zmienienia środowiska producentów odzieżowych z liczących na zysk na liczących się z wartościami, jest niezbędna. Produkcja odzieży i obuwia narażona jest na wiele czynników, które wymagają podejścia humanitarnego. Stąd też przez ostatnie lata zdążył wykreować się nowy trend, nurt o nazwie „etyczna moda”. Łączy on starania o człowieka i o zdrową planetę.

Nastawienie etyczne w biznesie modowym musi więc spełniać szereg nadrzędnych założeń. Po pierwsze, znaczenie ma rodzaj podejmowanych działań w kontekście ochrony środowiska naturalnego. Liczą się tu nie tylko oczywistości takie, jak np. to, czy zakład produkcyjny w dalekiej Azji jest wyposażony w odpowiednie filtry i co robi z odpadami (popularny mankament fabryk w Chinach). Do wytwarzanej odzieży powinny być wykorzystywane materiały, które pozyskane są w przyjazdy środowisku sposób. Przykładem niech będą włókna kokosowe czy bambus używane do produkcji ubrań, głównie bielizny. Nierzadko materiały pochodzą z terenów rdzennych dla zagrożonych gatunków zwierząt. Ochrona życia zwierząt to samo w sobie kolejne ważne założenie etycznej mody.

Kolejnym fundamentem etyki w biznesie modowym jest generowanie miejsc pracy, ale w taki sposób, aby były one uczciwie opłacane i zapewniały godne warunki. W państwach afrykańskich i dalekowschodnich normy pracownicze nie istnieją na takim poziomie, jak w Europie. Wiele firm odzieżowych wykorzystuje tę sytuację, zlecając prace podmiotom, które nie dbają o pracowników. Wspieranie takiego modelu bynajmniej nie będzie etyczne.

Etyczna moda – szybkość wcale nie popłaca

Każda i każdy może wpływać na to, jak wygląda świat mody, który jest dokoła nas. Etyczna moda z perspektywy konsumenta będzie polegać przede wszystkim na postawieniu na dwa słowa: „slow” i „eko”. Slow fashion, eko fashion, to pojęcia, które są nierozerwalnie związane z etyką w branży odzieżowej, ponieważ kładą nacisk na jakość, a nie na ilość.

Warto zwracać bacznie uwagę na to, w jaki sposób i gdzie produkowane są ubrania. Oprócz indywidualnych zachcianek nie ma obecnie potrzeby, by iść w nadmiar. Coraz popularniejsze są też alternatywy względem naturalnej skóry takie, jak tekstylia ekologiczne i nowoczesne ekoskóry. Przełomowe odkrycia ostatnich lat pozwoliły już między innymi na odkrycie idealnych zamienników skóry takich, jak chociażby wytrzymałe liście ananasów, z których robi się ekskluzywną galanterię, czy eko skóra z kaktusa.

Zgodny z etyką rytm slow fashion to rozwiązanie dla wielu firm, choć nieliczne z niego korzystają. Dostrzegamy, że wciąż duże koncerny odzieżowe kierują się polityką wypuszczania na rynek krótkich, sezonowych kolekcji. Strategia ta jest bardzo niepożądana. Oprócz zysków jednym z rezultatów masowej produkcji nastawionej na szybkie zbycie i ilość jest to, że firmy tłumnie niszczą nadmiary odzieży (nierzadko spalając tony odzieży – takie praktyki zostały pokazane przez zagranicznych dziennikarzy śledczych).

Slow Fashion – KOKOworld

Etyka w biznesie modowym – większe szanse dla planety i dla nas samych

Moda etyczna sprzeciwia się najważniejszym zagrożeniom wynikających z niewłaściwie funkcjonującego biznesu odzieżowego na świecie. Wyznacza dalsze kierunki rozwoju, które mają być jednocześnie korzystne dla środowiska naturalnego, jak i człowieka – w każdej części świata. Przykładowo, masowa produkcja bawełny do 99% ubrań, które spotkamy w mainstreamowych sklepach, odbywa się przy użyciu pestycydów i chemikaliów. W rezultacie materiał taki wcale nie jest bezpieczny dla naszego zdrowia, a sam sposób produkcji szkodzi zdrowiu pracowników, jak i środowisku. Na szczęście dzisiaj możemy to odmienić, a liczne biznesy modowe prowadzone etycznie są na to dowodem!

Skomentuj

Obserwuj nas na Facebooku!

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco z iWoman! Zapisz się do bezpłatnego newslettera.

Zapisz się
Uwielbiamy ciasteczka! Dlatego wykorzystujemy pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień i wyłączyć ciasteczka. Rozumiem