Menu

Superfoods – czym jest i dlaczego powinny znaleźć się w diecie?

4 minuty czytania
Superfoods – czym jest i dlaczego powinny znaleźć się w diecie?
Fot. materiały partnera
0

Termin „Superfoods” wcale nie jest pojęciem nowym. Wręcz przeciwnie – choć propaguje się go w ostatnich latach, to jego korzenie sięgają znacznie dalej, bo do 1998 roku. To właśnie wtedy po raz pierwszy użył tego słowa Aaron Moss, opisujący dla magazynu „Nature Nutrition” żywność charakteryzującą się bardzo korzystnym wpływem na organizm człowieka. Dziś superżywność stała się pojęciem bardzo szerokim i złożonym, a ułożenie jednolitej listy produktów spełniających to założenie, stało się po prostu niemożliwe.

0

Czym zatem jest owa „superżywność” i dlaczego warto ją wprowadzić do codziennej diety? Na te pytanie (a także na wiele innych) odpowie niniejszy artykuł. Przedstawione tu informacje dotyczyć będą podstawowych założeń dotyczących tej żywności, a także jej cech, zalet jej stosowania i – ogólnie – jej wpływu na organizm człowieka. Zatem jak zwykle… zapraszamy do lektury!

Superfoods – czym jest i… dlaczego działa?

Terminem tym określa się produkty dietetyczne, które mają bardzo korzystny wpływ na działanie ludzkiego organizmu. Z większością z nich spotkać się można np. w trakcie suplementacji, smakowania egzotycznych kuchni, ale też… w czasie letnim, gdy niektórzy „przedstawiciele” superżywności, rosną na polskich poletkach, polach i w sadach uprawnych.

Mechanizm działania produktów zaliczanych do zdrowej żywności

W związku z faktem, że opisywany termin nie jest w ogóle znormalizowany, w poniższym zestawieniu znajdą się ogólne cechy produktów, które warto uznawać za superżywność. Zgodnie z tym, muszą być to produkty, które:

  • zmniejszają odczucie łaknienia, wpływając tym samym na proces redukcji masy ciała,
  • usprawniają procesy odpowiedzialne za oczyszczenie organizmu z nadmiaru toksyn i innych, zwykle niepotrzebnych organizmowi chemicznych reagentów,
  • spowalniają procesy starzenia poprzez ograniczenie emisji wolnych rodników,
  • usprawniają funkcjonowanie układu krwionośnego, wpływając przede wszystkim na oczyszczenie naczyń z tłuszczu i innych, szkodliwych produktów przemiany materii,
  • przyspieszają proces przetwarzania materii, usuwają złogi z jelit i optymalizują ich pracę.

Reasumując, superfoods to dość szeroka gama produktów spożywczych, wykazujących niezwykle pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Poniżej kilka przykładów takich produktów, z wyjaśnieniem dlaczego warto je jeść.

Superżywność – lista produktów

Prawdę mówiąc, w dzisiejszych czasach często nadużywa się pojęcia superżywności. Stało się ono – nie bójmy się tego słowa – pewną marką, za którą stoi ogromny biznes. Dziś do tej grupy produktów można zaliczyć praktycznie wszystko, co ma naturalny i ekologiczny rodowód.

Dużym wyzwaniem jest brak jakiejkolwiek kodyfikacji dostępnych na rynku wyrobów, które określane są tym mianem wyłącznie z powodu chęci zysku lub też… braku elementarnej wiedzy. Tak czy inaczej, superżywność istnieje i ma się dobrze. W poniższym artykule opiszemy ją bez tej całej, marketingowej otoczki. Jeśli chcesz nieco bardziej zagłębić się w specyfikacje super-produktów zajrzy na portal abczywienia.pl.

1. Brzoza

Kolejna forma superżywności, która – podobnie jak jagody acai – zawiera mnóstwo substancji antyutleniających. Na tym jednak jej możliwości się nie kończą! Sok z brzozy pozyskiwany jest już od wielu lat (często na domowe sposoby), gdyż pomaga on w leczeniu wielu chorób, w tym grypy, egzemy i schorzeń układu odpornościowego.

Poza tym brzoza jest świetnym… katalizatorem spalania tłuszczu i usuwania z organizmu szkodliwych substancji. Co ciekawe, w kuchni można wykorzystywać nie tylko sok z brzozy, ale też liście tego niezwykłego drzewa. Dodaje się je do pesto, sałatek, a nawet… smoothie. Istnieje również możliwość zakupienia herbaty opartej na liściach z brzozy, ale to już osobny temat.

2. Korzeń imbiru

Imbir jest nie tylko smaczny (w zasadzie słodki), ale też niezwykle ważny w leczeniu niektórych schorzeń i w zapobieganiu im. Podstawową funkcją imbiru jest jego zdolność do spowalniania procesów starzenia. Może on też być wykorzystywany w leczeniu stanów zapalnych układu pokarmowego, a zwłaszcza żołądka. Poza tym zawarte w nim składniki odgrywają olbrzymią rolę we wzmacnianiu pracy układu odpornościowego.

Na marginesie warto też podkreślić, że zawarte w imbirze substancje aktywne, pobudzają organizm do zwalczania infekcji, działają przeciwzapalnie – co ważne – skutecznie radzą sobie z artretyzmem. Poza tym imbir jest silną substancją przeciwbólową, wykorzystywaną np. w przypadku występowania objawów migreny.

3. Jagody acai

Roślina działająca przede wszystkim jako bardzo skuteczny antyutleniacz. Co ciekawe, jest ona aż 10 krotnie skuteczniejsza, niż znane z dużej liczby antyutleniaczy czerwone winogrona. W skład jagód wchodzi ponadto antocyjanina, która – jako przeciwutleniacz – skutecznie obniża cholesterol i ciśnienie krwi. Oznacza to, że jej wpływ na układ krążenia jest po prostu bezcenny.

To jednak nie wszystko! Jagody acai zawierają w swoim składzie kwasy omega i elektrolity. Ponadto są one bogate w witaminy B i K. W sklepach ze zdrową żywnością można je zakupić przede wszystkim w formie sproszkowanej, którą dodaje się przede wszystkim do zdrowych deserów, takich jak owsianka, koktajle owocowe i płatki.

4. Tłuste kokosy

Nie każdy tłusty składnik diety, musi być niebezpieczny dla organizmu człowieka. Kokos jest pod tym względem wyjątkowy. Po pierwsze – zawiera on mnóstwo witamin i mikroelementów, które wspierają różne procesy zachodzące w organizmie. Po drugie – jest to forma superżywności, którą można spożywać w dowolnej formie: miąższu, mleka, czy też wody. Tutaj nie ma żadnych ograniczeń!

Nie ma wątpliwości, że z „punktu widzenia” kubków smakowych. najlepszym rozwiązaniem pozostaje oczywiście miąższ. Z łatwością (choć od niedawna) można go nabyć z sklepach ze zdrową żywnością. Dostępny jest on w niewielkich słoikach, których zawartość można dodawać np. do deserów lub też… spożywać jako gotową przekąskę.

5. Kakaowiec

Kakaowiec wspiera funkcjonowanie organizmu człowieka w bardzo złożony i wielopłaszczyznowy sposób. W skład tej rośliny wchodzą między innymi flawonoidy i antyoksydanty. Poza tym roślina ta odgrywa istotną rolę w procesie wzmacniania zdolności do zapamiętywania i… jako środek wspierający regenerację (odbudowę) organizmu. Na uwagę zasługuje również fakt, że to właśnie kakaowiec wspomaga pracę serca, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia jego schorzeń.

Co ważne – naturalne kakao może być również spożywane jako dodatek do posiłków i smacznych przekąsek. Ciekawą mieszankę stanowi połączenie wspomnianego kakao, truskawek i jagód (również w odmianie acai). Jest to prawdziwa, antyoksydacyjna bomba, którą można zajadać się zawsze, kiedy tylko przyjdzie nam na to ochota.

6. Cukier kokosowy

Ok, sama nazwa „cukier” może źle kojarzyć się osobom, które właśnie chcą się odchudzać, ale w tym przypadku mowa jest oczywiście o żywności, która jest całkowicie bezpieczna dla ludzkiego zdrowia. Dlaczego jest ona tak ważna? Chociażby dlatego, że wyróżnia się ona bardzo niskim indeksem glikemicznym (w porównaniu z klasycznym cukrem). Poza tym wytwarzany jest on z soku kokosa, który – jak już było to wspomniane wcześniej – jest prawdziwym źródłem witamin i mikroelementów. Dla przykładu, porcja cukru kokosowego zawiera wapń, potas, cynk i żelazo.

Podsumowanie

Produkty wliczane do grona superfoods, to prawdziwe „odżywcze bomby”, zapewniające maksimum ważnych dla naszego organizmu substancji odżywczych, witamin i oczywiście mikroelementów. Co ważne – nie są to wyłącznie produkty egzotyczne. Niektóre z nich (jak np. sok z brzozy) można pozyskiwać własnoręcznie.

Skomentuj

Obserwuj nas na Facebooku!

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco z iWoman! Zapisz się do bezpłatnego newslettera.

Zapisz się
Uwielbiamy ciasteczka! Dlatego wykorzystujemy pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień i wyłączyć ciasteczka. Rozumiem