Menu
Banner Castorama

Pięć rzeczy, które powinniśmy wiedzieć o teleporadach

2 minuty czytania
Pięć rzeczy, które powinniśmy wiedzieć o teleporadach
Jak umówić konsultacje telefoniczne z lekarzem? Fot. Pixabay.com
0

Teleporada to stosunkowo nowy sposób kontaktowania się z lekarzem rodzinnym bądź z lekarzem specjalistą. Warto dowiedzieć się o nich więcej, ponieważ w kolejnym roku prawdopodobnie znaczą liczbę wizyt lekarskich odbędziemy właśnie online. Oto pięć rzeczy, które każdy powinien wiedzieć o teleporadach.

0

1. Na teleporadę trzeba się umówić

Konsultacje z lekarzem przez telefon odbędziemy jedynie po wcześniejszym umówieniu się na wizytę. Niektóre przychodnie prowadzą kalendarze internetowe, do innych w celu umówienia wizyty należy zadzwonić. Warto mieć na uwadze, że teleporada jest normalną wizytą lekarską, tyle że przeprowadzoną w formie online. Lekarz powinien sporządzić więc z niej notatkę w kartotece pacjenta.

2. Teleporada nie zawsze zastąpi standardową wizytę

W przypadku schorzeń, które nie wymagają badania palpacyjnego czy osłuchania pacjenta, wizyta może odbyć się w formie teleporady. Przykładowo na teleporadę możemy się udać, gdy boli nas głowa i chcielibyśmy otrzymać silniejsze leki przeciwbólowe, lub gdy dostaliśmy wysypki. Czasami jednak lekarz, po odbyciu teleporady, może zdecydować, że chciałby nas zbadać w gabinecie. Teleporada nie powinna mieć miejsca, gdy pacjent uskarża się na bóle kończyn, ma grypę czy wymaga przeprowadzenia dodatkowych badań.

3. Dokumentacja dla lekarza

Zanim lekarz przystąpi do udzielania porady telefonicznej, będzie chciał zapoznać się z naszą dokumentacją medyczną. Należą do niej:

  • wyniki badań,
  • lista zażywanych leków – gdy udajemy się do lekarza po raz pierwszy,
  • zdjęcia w przypadku wysypki, opuchlizny czy innego typu ran na skórze,
  • opinie innych lekarzy specjalistów.

Przychodnie w różny sposób podchodzą do tego, jak pacjent powinien dostarczyć dokumentację. Na ogół należy wykonać skany dokumentów i wysłać je na maila lekarza bądź przychodni. Czasami lekarze nie wymagają wcześniejszego przesyłania dokumentów, jednak wtedy koniecznie trzeba mieć je przy sobie podczas konsultacji. Dodatkowo należy, jak w przypadku standardowej wizyty, przemyśleć pytania, jakie chcemy zadać specjaliście.

4. Lekarz może wystawić zwolnienie i receptę

Podczas teleporady lekarz ma prawo wystawić L4 oraz receptę, jeżeli zajdzie taka konieczność. Wszystko powinno odbywać się w formie online, zatem zwolnienie lekarskie powinno zostać wysłane bezpośrednio do ZUS, natomiast w przypadku recepty pacjent powinien otrzymać specjalny kod uprawniający do zakupu leków. W wyjątkowych przypadkach lekarz może przesłać papierową receptę na nasz adres domowy, jednak obecnie takie sytuacje zdarzają się już niezwykle rzadko.

5. Teleporada to głównie porada telefoniczna

Choć w telewizji teleporada reklamowana jest jako rozmowa wideo z lekarzem, w praktyce e-wizyta zazwyczaj odbywa się w formie telefonicznej. Jest to co prawda zależne od polityki danej przychodni, jednak nawet w przypadku praktykowania wideo rozmów nie powinno być problemu, gdy poprosimy o konsultację telefoniczną. Jest to szczególnie ważne dla osób starszych, które nie odnajdują się w świecie internetu i preferują teleporadę przez telefon. 

Skomentuj

Czytaj także

Obserwuj nas na Facebooku!

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco z iWoman! Zapisz się do bezpłatnego newslettera.

Zapisz się
Uwielbiamy ciasteczka! Dlatego wykorzystujemy pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień i wyłączyć ciasteczka. Rozumiem