Sekrety dobrej atmosfery w pracy
Wakacje dobiegają końca, co oznacza, że już za chwilę wpadniemy w wir codziennych zajęć, obowiązków i… współpracy z otaczającymi nas ludźmi. Firma to ludzie, a dużo ludzi, to wiele spraw i niemało problemów.
Jako pracownik nie masz wpływu na wszystko, ale masz wpływ na siebie czyli na swoje zachowanie i reakcje na innych ludzi. Co więc możesz zrobić sam, aby budować atmosferę wokół siebie i zacząć dobrze wpływać na innych?
Otwórz się na innych czyli zadbaj o swoją osobistą markę w pracy.
Naszym zadaniem w pracy jest realizacja celów, które przed nami się stawia. Często pracownik koncentruje się więc na wykorzystaniu swojej wiedzy i doświadczenia merytorycznego. Jednocześnie nie otwiera się na budowanie relacji, a koncentruje się tylko na treści pracy.
Firma to też forma społeczność, gdzie liczy się to jak Cię widzą i jak Cię w związku z tym piszą. Daj się więc poznać, pokaż swoje zalety. Dzięki temu zminimalizujesz wątpliwości i nietrafione oceny na temat siebie wśród innych ludzi.
Okazuj zainteresowanie rozmówcom.
To w jaki sposób reagujesz ma znaczenie dla innych. Bądź skoncentrowany na rozmówcach czyli aktywnie słuchaj, zadawaj pytania, okazuj uznanie za profesjonalne działania, utrzymuj kontakt wzrokowy, podziękuj za pomoc i zaangażowanie ze strony innych, gdy ją otrzymujesz.
Te proste zasady najczęściej są postrzegane jako okazanie szacunku i uwagi rozmówcom. A szacunek w pracy jest jedną z kluczowych wartości, które cenimy sobie jako ludzie niezależnie skąd pochodzimy.
Wykaż się inicjatywą w relacjach.
Inicjatywa jest formą zaangażowania. A osoby zaangażowane są najczęściej odbierane jako bardziej dynamiczne i współpracujące.
Jak najczęściej ocenicie osobę, która podczas spotkania roboczego rzadko się odzywa, nie zadaje pytań, nie robi notatek i nie dzieli się własnymi opiniami? Najczęściej takie osoby są oceniane negatywnie – jako pozorujące pracę, nie zainteresowane jej przebiegiem, etc. Rzadko myślimy w takiej sytuacji: pewnie jest przeziębiony; może się wstydzi odezwać.
Tak działa ocena społeczna. Chcesz aby Twoja była pozytywna? Wykaż się inicjatywą, reaguj na potrzeby innych.
Pomagaj, jeśli rzeczywiście możesz być pomocny.
Firmy tworzą zespoły, a w zespołach zdarzają się problemy. Jeśli wiesz, że Twój współpracownik potrzebuje pomocy i nie jest to z jego strony próba zrzucenia pracy i odpowiedzialności na Ciebie, to zapytaj jak możesz się przydać?
Najczęściej potrafimy ocenić kiedy nasi współpracownicy rzeczywiście potrzebują wsparcia, a kiedy chcą abyśmy zrobili coś za nich. Jeśli potrafisz rozróżnić te sytuacje, to pomagaj wtedy, kiedy możesz i powinieneś pomóc.
Treść pochodzi z: Centrum Rozwoju HOLIS