Menu

Witamina C dla dzieci – jaką wybrać i w jakich dawkach podawać dziecku?

3 minuty czytania
Witamina C dla dzieci – jaką wybrać i w jakich dawkach podawać dziecku?
Witamina C - naturalna odporność dla organizmu. Fot. Materiały partnera
0

Witamina C dla dzieci powinna być stale uzupełniana w codziennej diecie. Najlepszym źródłem witaminy C dla dziecka są owoce i warzywa, jednak kiedy okazuje się, że to za mało, trzeba sięgnąć po dodatkową suplementację. Jaka witamina C dla dzieci będzie najlepsza? I w jakich dawkach podawać ją smykom?

0

Witamina C dla dzieci – czy jest ważna?

Witamina C dla dzieci i dorosłych musi być uzupełniana z pożywienia. Dlaczego? Otóż dlatego, że jako witamina jest tą ważną substancją, której organizm nie jest w stanie samodzielnie syntetyzować, a której potrzebuje. Co więcej, kwas L-askorbinowy, podobnie jak witaminy z grupy B, jest rozpuszczalny w wodzie, co oznacza, że choć dobrze się przyjmuje, nie jest magazynowany, lecz stale wypłukiwany wraz z moczem. 

Witaminy spełniają wiele kluczowych funkcji – biorą udział w licznych procesach metabolicznych, wspierają pracę narządów, zapewniają zdrowie i urodę. Niedobór witaminy C może objawiać się łamliwością paznokci, złym stanem cery, wiąże się z osłabieniem odporności i naturalnych procesów regeneracyjnych. Niesie też ryzyko szkorbutu i anemii. Zapewnienie odpowiedniej dawki witaminy C dla dzieci jest zatem jednym z podstawowych celów żywieniowych.

Najlepszym źródłem witaminy C dla dzieci są produkty pochodzenia naturalnego – warzywa i owoce, najlepiej świeże, surowe. Kwas L-askorbinowy w naturalnej postaci można łatwo włączyć do menu nawet największego niejadka. Witamina C znajduje się w czarnej porzeczce, owocach dzikiej róży, aronii, wiśni, aceroli, kiwi, truskawkach, malinach i cytrusach. Jeśli smyk nie przepada za owocami, można spróbować zastąpić je warzywami – ziemniakami, fasolką szparagową, szpinakiem, brukselką, kalafiorem, brokułem oraz natką pietruszki. Warto przy tym pamiętać, że ilość witaminy C w poszczególnych produktach spożywczych zmienia się w zależności od pory roku i sposobu przygotowania. Dlatego w okresie jesienno-zimowym i w stanach obniżonej odporności zaleca się suplementowanie witaminy C dla dzieci. 

Jaka witamina C dla dzieci jest najlepsza?

O witaminie C słyszy się bardzo dużo. To jedna z najlepiej przebadanych witamin, lecz wciąż co do jej prozdrowotnych i profilaktycznych właściwości nie ma pewności. Naukowcy są zgodni w tej kwestii tylko co do jednego – witamina C ma wpływ na działanie układu odpornościowego. Świadomi tego pediatrzy zalecają ją w sezonie przeziębienia i grypy swoim małym pacjentom, a ich rodzice zastanawiają się, która witamina C dla dzieci będzie najlepsza.

Przede wszystkim należy pamiętać, że suplementy nie są zamiennikiem, lecz uzupełnieniem diety. Jaką witaminę C dla dzieci wybrać? U najmłodszych najlepiej sprawdzi się witamina C dla niemowląt w kroplach – łatwo ją podać i precyzyjnie odmierzyć dawkę. Dla przedszkolaków dobrym rozwiązaniem są suplementy do rozpuszczenia w granulkach lub owocowe żelki. Z kolei nastolatkom można już dać zwykłą 100 mg tabletkę. A skoro o tym mowa –  ile witaminy C dziennie podawać dzieciom?

Ile witaminy C dla dziecka?

To, ile witaminy C dziennie należy podawać dzieciom, zależy głównie od wieku. Witamina C dla niemowląt to około 25 mg witaminy C, co odpowiada 5 kroplom produktu. Kilkulatki, uczęszczające do szkoły czy przedszkola, z pewnością chętnie sięgną po kolorowe żelki witaminowe, które dostarczają przynajmniej 50% dziennej zalecanej dawki witaminy C dla dzieci, czyli 50 mg (maksymalnie 80 mg). Natomiast dla nastolatków wskazana jest już wyższa dawka, taka jak dla dorosłych, czyli 100 mg. 

Witamina C dawkowanie

  • Niemowlęta – około 25 – 5 mg
  • Dzieci powyżej 3. roku życia – 50-80 mg
  • Nastolatki – 80 – 100 mg
  • Dorośli – 100 mg
  • W razie zwiększonego zapotrzebowania należy podnieść dawkę o 100% większą, najlepiej w porozumieniu z lekarzem.

Suplementując witaminę C dla dzieci, należy uważać na kilka rzeczy. Przede wszystkim inne przyjmowane farmaceutyki. Kwas L-askorbinowy wprawdzie poprawia wchłanialność żelaza, jednak nie zawsze jest to efekt wskazany. Niewskazane jest również połączenie witaminy C dla dzieci czy też dorosłych z lekami przeciwzakrzepowymi (antykoagulantami) i kwasem acetylosalicylowym (aspiryną). Co więcej, witaminy C nie można podawać przy problemach żołądkowych, objawiających się biegunką.

Witamina C, która wprawdzie nie pokonuje infekcji, może pomóc im zapobiec i osłabić przykre dolegliwości – ale to niejedyne jej możliwości. Poza tym, że wspiera układ immunologiczny, wywiera dobroczynny wpływ na układ krwionośny i nerwowy, a także pomaga zachować zdrową skórę, włosy i paznokcie. Nie bez przyczyny nazywa się ją witaminą młodości – ma wspaniały wpływ na organizm, dlatego warto pamiętać o niej w codziennej diecie, a w razie potrzeby także w postaci suplementów. Acerola dla dzieci już w 100 gramach słodkich owoców zapewnia wysoką zawartość witaminy C, podobnie grejpfruty, truskawki, brokuły, natka pietruszki. Wiele naturalnych źródeł kwasu askorbinowego pojawia się sezonowo – wówczas warto czerpać z nich garściami. To najlepszy sposób, by przygotować się na sezon chorobowy. A jeśli to nie wystarczy, na szczęście są gotowe suplementy witamin, które również niosą wiele dobrego. 

Skomentuj

Obserwuj nas na Facebooku!

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco z iWoman! Zapisz się do bezpłatnego newslettera.

Zapisz się
Uwielbiamy ciasteczka! Dlatego wykorzystujemy pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień i wyłączyć ciasteczka. Rozumiem