Menu

Witaminy dla kobiet – jak zadbać o zdrowie i urodę?

4 minuty czytania
Witaminy dla kobiet – jak zadbać o zdrowie i urodę?
Fot. materiały partnera
0

Witaminy to związki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu każdego człowieka. Dlaczego więc istnieją suplementy witaminowe dla kobiet? Czy obie płci posiadają różne potrzeby? Czy przyjmowanie przez kobietę witamin dla mężczyzn jest szkodliwe? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.

0

Dlaczego najlepiej wybierać witaminy przeznaczone dla kobiet?

Niezbędne witaminy i minerały, których potrzebują kobiety i mężczyźni są takie same. Różnica tkwi jednak w ilościach, które każda z płci powinna przyjmować, aby uzupełnić swoje zapotrzebowanie. Z uwagi na ten fakt suplementy multiwitaminowe zawierają różne dawki zawartych w nich składników w zależności od tego, dla której płci są przeznaczone. 

Prawdopodobieństwo niedoborów poszczególnych mikroelementów różni się w zależności od płci, dlatego tak ważne jest dobranie odpowiedniej witamin i minerałów, aby temu zapobiec. Oczywiście przyjmowanie przez kobiety witamin przeznaczonych dla mężczyzn nie jest szkodliwe, jednak nie jest również najlepszym rozwiązaniem.

Jakie korzyści niesie za sobą suplementacja witamin i minerałów dla kobiet?

Będąc wystawionym na stres czy nie dbając odpowiednio o swoją dietę może zdarzyć się sytuacja, w której doświadczymy niedoborów witaminowo-mineralnych. Są one powszechne i często nieuświadomione. 

W takim przypadku suplementacja niezbędnych mikroskładników jest w stanie wywrzeć zauważalny, pozytywny wpływ na wiele aspektów zdrowia. Mogą one poprawiać samopoczucie, metabolizm energetyczny czy wspierać odporność, zdrowie układu hormonalnego oraz wygląd skóry, włosów i paznokci. 

Jakie mikroskładniki są najważniejsze dla kobiet?

Spośród podstawowych witamin i minerałów niektóre są szczególnie ważne. Biorą udział w procesach istotnych dla prawidłowego działania kobiecego ciała.

  • Cynk – wspiera równowagę hormonalną, układ odpornościowy, reguluje metabolizm. Jest również odpowiedzialny za zdrowie i kondycję włosów, skóry i paznokci.
  • Folian (5-MTHF) – jest szczególnie ważny w syntezie DNA, dlatego jego suplementacja jest polecana kobietom, które planują zajść w ciążę oraz tym obecnie ciężarnym. Zalecane jest podawanie folianu zamiast kwasu foliowego, gdyż jest to aktywna forma witaminy B9 o potwierdzonym bezpieczeństwie.
  • Żelazo – ze względu na utratę krwi podczas menstruacji kobiety posiadają większe niż mężczyźni zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Nieprawidłowa ilość żelaza może być przyczyną anemii, która skutkuje słabym samopoczuciem i obniżeniem odporności, z tego względu bardzo ważna jest jego prawidłowa podaż.

Witaminy na włosy, skórę i paznokcie

Kwas pantotenowy, biotyna, krzem, selen, cynk czy cysteina – te mikroelementy są dodatkowym atutem multiwitamin dla kobiet. Biorą one udział – jako budulec lub składnik enzymu – w odbudowie tkanek. Pomogą więc zadbać o  gęste i lśniące włosy, mocne paznokcie oraz elastyczną i zdrową skórę. 

Szczególnie ważne są kwas pantotenowy i biotyna – biorą udział w syntezie keratyny, która stanowi budulec dla tkanek, działają przeciwzapalnie, wspierają regenerację naskórka, nawilżają oraz poprawiają ukrwienie skóry.

Fot. materiały partnera

Optimum Opti-Women

Jakie witaminy wybrać?

Najlepszym sposobem suplementacji jest diagnostyka w celu określenia ilości witamin w ciele kobiety. Na tej podstawie można określić co należy uzupełnić i jakie dawki dobrać. Innym wyjściem jest skorzystanie z gotowych formuł witaminowo-mineralnych przeznaczonych specjalnie dla kobiet. 

Składy dobrych produktów tego typu są dobrane tak, aby zapewnić maksimum skuteczności suplementacji. Często są one wzbogacone o wyciągi ziołowe i naturalne antyoksydanty, które pomogą dbać o urodę i dzięki walce z wolnymi rodnikami opóźnią procesy starzenia.

Fot. materiały partnera

Now Foods Eve

Odpowiednie witaminy dla kobiet w ciąży

Kobiety spodziewające się dziecka powinny szczególnie zadbać o odpowiednią podaż witamin i minerałów, gdyż w okresie ciąży znacząco wzrasta na nie zapotrzebowanie. Jest to też okres, kiedy ciężko jest uzupełnić potrzebne mikroelementy przy pomocy diety, gdyż wymagałoby to spożywania dużo większych ilości jedzenia. 

Większe potrzeby w połączeniu z nieprawidłowymi nawykami żywieniowymi oraz możliwymi trudnościami związanymi z gorszym samopoczuciem  sprawiają, że suplementacja jest często jedynym wyjściem na dostarczenie odpowiedniej ilości składników odżywczych do organizmu kobiety. 

Polskie Towarzystwo Ginekologiczne opublikowało wytyczne odnośnie suplementacji witamin i minerałów w okresie ciąży i laktacji. Jest w nich mowa o pięciu mikroskładnikach:

  • Żelazo – podawane tylko w przypadku niedoboru
  • Kwas foliowy lub folian
  • Witamina D
  • Kwas DHA
  • Jod

Decyzję o ich suplementacji dobrze jest podejmować pod okiem specjalisty, najczęściej lekarza. On będzie w stanie dobrać odpowiednie substancje oraz ich dawki. Powyższy wykaz jest sugestią opartą na oficjalnych danych opracowanych przez ekspertów w tym temacie – wskazuje na jakie niedobory kobiety w ciąży powinny uważać najbardziej. 

Czy witaminy dla kobiet są konieczne?

Podawanie suplementów multiwitaminowych przeznaczonych dla kobiet jest jedną z dróg uzupełnienia niezbędnych mikroelementów, za to najbardziej wygodną i oszczędną czasowo. Jest to dobry sposób na uzupełnienie kobiecej diety, szczególnie w momentach kiedy ciężko jest to zrobić w inny sposób. Warto wybierać produkty najwyższej klasy, aby mieć pewność co do jakości suplementu, zastosowanych form witamin oraz ich dawek. 

Najlepsze witaminy dla kobiet znajdziesz w sklepie Strefa Mocy – https://strefamocy.pl/pl/59-kompleksy-witaminowe

Bibliografia:

  1. Brown B, Wright C. Safety and efficacy of supplements in pregnancy. Nutr Rev. 2020 Oct 1;78(10):813-826. doi: 10.1093/nutrit/nuz101. Erratum in: Nutr Rev. 2020 Sep 1;78(9):782. PMID: 31925443; PMCID: PMC7558284.
  2. Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży – Ginekol Pol. 7/2011 82, 550-553

Autor: Szymon Żuk

Skomentuj

Obserwuj nas na Facebooku!

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco z iWoman! Zapisz się do bezpłatnego newslettera.

Zapisz się
Uwielbiamy ciasteczka! Dlatego wykorzystujemy pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień i wyłączyć ciasteczka. Rozumiem