Menu

Źródło wapnia w codziennej diecie

2 minuty czytania
Źródło wapnia w codziennej diecie
Fot. materiały partnera
0

O tym, jak wapń jest ważny dla funkcjonowania naszego organizmu, nie trzeba nikogo przekonywać. Pierwiastek ten słusznie kojarzy się z układem kostnym, stanowiąc jego główny budulec. Ale na tym nie koniec. Wapń uczestniczy także w wielu procesach metabolicznych, odpowiada za pracę serca, układu naczyniowego i nerwowego. Bardzo ważne więc jest, żeby zadbać o odpowiednią ilość wapnia w diecie. Norma dla osoby dorosłej wynosi 1000 mg na dobę.

0

Jak zadbać o wapń w diecie?

Zaletą wapnia jest to, że można znaleźć go w najróżniejszych produktach. Każdy może wybrać smaczne dla siebie dania, które równocześnie pozwolą mu na zaspokojenie dziennej dawki tego pierwiastka.

Główne źródła wapnia to przede wszystkim produkty mleczne: jogurty, kefiry, maślanki i inne. Poza tym warto sięgnąć od czasu do czasu po rybę, jak łosoś czy szprotki. O wapń w diecie nie muszą się martwić także wegetarianie i weganie, o ile spożywają odpowiednią ilość takiej żywności jak płatki owsiane, ziarna, zielone warzywa liściaste, tofu, soja czy suszone figi i morele. Źródła wapnia to również dodatki jak mak, słonecznik czy sezam – więcej produktów zawierających wapń znajdziesz na: https://calperos.pl/blog/sg/produkty-bogate-w-wapn-zrodla-wapnia-w-codziennej-diecie/. Choć pierwiastka nie brakuje w różnych produktach, dość często można spotkać się z jego niedoborem. Dlaczego tak się dzieje?

Skąd się biorą niedobory wapnia?

Niedobory wapnia mogą wynikać z kilku przyczyn. Często są one wynikiem braku świadomości i nieprawidłowo zbilansowanej diety, w której znaleźć można wiele niezdrowych przekąsek. Inna sprawa, że zapotrzebowanie na wapń na pewnych etapach naszego życia jest po prostu większe. Z pewnością potrzebują go dzieci i młodzież w okresie pokwitania oraz intensywnego wzrostu. Większa norma obowiązuje także dla kobiet w ciąży i karmiących piersią oraz dla kobiet w okresie menopauzy i osób w starszym wieku. Dużą dawkę wapnia potrzebują również pacjenci po złamaniach kości. Warto wspomnieć, że pewne nałogi (jak nadużywanie alkoholu czy kofeiny) mogą przyśpieszać wydalanie wapnia z organizmu lub utrudniać jego wchłanianie (np. dym nikotynowy).

Jak uzupełnić niedobory wapnia?

Aby dostarczyć sobie odpowiednią dawkę wapnia, warto pamiętać o witaminie D, która ułatwia jego wchłanianie. Witamina D jest wytwarzana przez organizm pod wpływem promieni słonecznych, warto więc regularnie wychodzić na spacery.
Należy także ograniczyć lub zrezygnować z alkoholu i kawy spożywanej w dużych ilościach oraz palenia papierosów. Jeśli z jakichś powodów ciężko jest zbilansować dietę (np. nieregularny tryb życia, brak świadomości w komponowaniu dań, trudność w podążaniu za zwiększonym zapotrzebowaniem pierwiastka), alternatywą może być suplementacja.

Jak wygląda suplementacja wapnia?

Suplementacja wapnia najlepiej sprawdza się w okresach większego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Wapń suplementować można w formie tabletek podczas posiłku. Najlepiej sięgnąć po Calperos, który posiada status leku, choć jest dostępny bez recepty. Dlaczego warto zakupić właśnie ten produkt? Calperos zawiera wapń w formie zjonizowanej, która jest najlepiej przyswajalna przez ludzki organizm. Preparat cieszy się zaufaniem wśród lekarzy i specjalistów. Bywa on stosowany nie tylko do celów profilaktycznych. Może mieć także działanie lecznicze uzupełniające, np. po diagnozie osteoporozy, pozwalając na uzupełnienie dużych niedoborów wapnia.

Choć wapnia nie brakuje w najróżniejszych produktach, współczesny tryb życia utrudnia nam wdrażanie zdrowej i zbilansowanej diety. Ponadto wapń musi zostać jeszcze odpowiednio wchłonięty przez organizm, a liczne niezdrowe nawyki, jak np. palenie papierosów, a nawet stosowanie soli w nadmiarze, mogą zaburzać ten proces. Dlatego warto być świadomym, jak poszczególne produkty wpływają na pracę całego organizmu. Wapń to pierwiastek, który pozwala zachować mocne i zdrowe kości oraz bierze udział w wielu procesach metabolicznych. Te z kolei mają wpływ na naszą kondycję i samopoczucie. Należy więc o nim zawsze pamiętać w codziennej diecie.

Skomentuj

Obserwuj nas na Facebooku!

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco z iWoman! Zapisz się do bezpłatnego newslettera.

Zapisz się
Uwielbiamy ciasteczka! Dlatego wykorzystujemy pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień i wyłączyć ciasteczka. Rozumiem