Menu

Zwyrodnienie kręgosłupa: objawy, przyczyny i skuteczne leczenie

2 minuty czytania
Zwyrodnienie kręgosłupa: objawy, przyczyny i skuteczne leczenie
Materiały partnera, fot. Deposit Photos
0

0
Zwyrodnienie kręgosłupa uznawane jest za chorobę cywilizacyjną, dotykającą coraz więcej osób. Może dotyczyć kręgosłupa szyjnego, piersiowego lub lędźwiowego i stanowi najczęstszą przyczynę występowania różnych dolegliwości bólowych ze strony kręgosłupa. Jak powstaje choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa, czym się objawia i jak można sobie pomóc?

Przyczyny powstawania zwyrodnienia kręgosłupa

Przedwczesne zużycie i zwyrodnienie tkanek łączących kręgi kręgosłupa to główna przyczyna choroby zwyrodnieniowej. Lekarze dzielą chorobę zwyrodnieniową na szyjną, piersiową i lędźwiową. Wbrew obiegowej opinii dolegliwość ta nie ma podłoża reumatycznego. Jest to efekt „zużycia” kręgosłupa.

W wyniku zaawansowanego wieku pacjenta lub z powodu niewielkiej aktywności fizycznej u osób młodszych dochodzi do tego, że mazi między kręgami jest zbyt mało. Przez to każdy ruch powoduje ocieranie się kręgów kręgosłupa, doprowadzając do niewielkich uszkodzeń w postaci rys i nierówności. Często zdarza się również tak, że maź całkowicie zanika, co powoduje, że kręgi się mocno o siebie ocierają, sprawiając pacjentowi duży ból podczas każdego ruchu.

W niektórych przypadkach powodem ocierania się o siebie dysków jest spłaszczenie dysków. Lekarze zauważają też u pewnej grupy pacjentów występowanie tzw. osteofitów, czyli chrzęstnych i kostnych narośli, które zniekształcają staw.

Czynniki sprzyjające zwyrodnieniom kręgosłupa

  • Zaawansowany wiek
  • Wady postawy
  • Przebyty uraz
  • Nadwaga, otyłość
  • Preferowanie siedzącego trybu życia
  • Występowanie chorób autoimmunologicznych lub zmian hormonalnych
  • Nadmierne wykorzystywanie organizmu, które doprowadza do powstania przeciążeń

Objawy zwyrodnienia kręgosłupa

Poza typowymi problemami bólowymi, a w dalszej kolejności również kłopotami z poruszaniem się, występują też pewne wcześniejsze objawy, które mogą sygnalizować rozwijanie się choroby. To przede wszystkim poranna sztywność, czyli problem z poruszaniem się po wstaniu z łóżka i wrażenie, że najpierw trzeba się rozruszać, aby móc normalnie funkcjonować w ciągu dnia.

Jak sobie poradzić, gdy dokucza ból kręgosłupa?

Domowe sposoby walki z bólem kręgosłupa to przede wszystkim podejmowanie wszystkich czynności, które mają na celu zmniejszenie dolegliwości bólowych. To przede wszystkim stosowanie odpowiednich leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych w formie zarówno tabletek, jak i plastrów leczniczych czy kremów. Pomocne są także masaże oraz unikanie przeciążeń kręgosłupa.

Niestety należy pamiętać, że już występujących zmian zwyrodnieniowych nie jesteśmy w stanie cofnąć ani całkowicie wyleczyć. Leczenie, jakiego się podejmujemy w takim przypadku ma przede wszystkim podnieść komfort naszego codziennego życia oraz zmniejszyć szybkość postępowania choroby.

Poza stosowaniem leków przeciwbólowych należy również zdiagnozować przyczynę problemu i jej się pozbyć. Jeśli jest to nadwaga, to zgubić nadmierne kilogramy, jeśli siedzący tryb życia, to w miarę możliwości zacząć się jak najwięcej ruszać.

Bardzo efektywna w leczeniu jest także wszelkiego rodzaju rehabilitacja oraz stosowanie ortez. W niektórych przypadkach, gdy wyżej wymienione metody nie przynoszą oczekiwanych efektów, czyli nie zmniejszają dolegliwości bólowych i nie poprawiają zdolności ruchowych, to może okazać się konieczne przeprowadzenie operacji. Celem metody chirurgicznej jest przede wszystkim na odbarczenie uciśniętych elementów, stabilizacja struktur kręgowych oraz blokada kręgosłupa. 

Profilaktyka w zwyrodnieniach kręgosłupa

Najlepszym sposobem walki ze zwyrodnieniem kręgosłupa jest podejmowanie wszelkich działań, dzięki którym nie dojdzie do pojawienia się problemu lub ryzyko to zostanie maksymalnie ograniczone. To przede wszystkim regularne uprawianie sportów o niskim lub umiarkowanym nasileniu, pilnowanie zachowywania właściwej postawy zarówno podczas siedzenia przed komputerem, chodzenia, jak i podnoszenia ciężarów. Istotne jest również pilnowanie wagi ciała, aby nie dopuszczać do otyłości, która jest dużym obciążeniem dla naszego kręgosłupa.

Skomentuj

Czytaj także

Obserwuj nas na Facebooku!

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco z iWoman! Zapisz się do bezpłatnego newslettera.

Zapisz się
Uwielbiamy ciasteczka! Dlatego wykorzystujemy pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień i wyłączyć ciasteczka. Rozumiem