Składniki pożywienia

Błonnik jest cukrem roślinnym, który nie ulega trawieniu przez organizm ludzki. W funkcjonowaniu naszego organizmu pełni ważną funkcję - zwiększa perystaltykę jelit skutecznie działając w przypadku zaparć, przy biegunkach i bólach towarzyszących hemoroidom. Błonnik jest niezwykle pomocny w walce z otyłością. Pomaga zrzucić zbędne kilogramy, zmniejszając uczucie głodu i wypełniając żołądek. Obniża poziom cholesterolu i trój glicerydów redukując w ten sposób ryzyko miażdżycy. Ponadto stabilizuje stężenie glukozy we krwi i oczyszcza organizm z toksyn i metali ciężkich.

Bogatym źródłem błonnika pokarmowego są m.in. warzywa, owoce, produkty zbożowe (otręby zbożowe, kasze, naturalne płatki zbożowe, musli, niełuskany ryż, pieczywo razowe i pełnoziarniste) a także nasiona roślin strączkowych. Możliwe jest również nabycie suplementów zawierających błonnik, zazwyczaj w postaci pigułek lub sypkiej. Produkty pochodzenia zwierzęcego, głównie mięso i jego naturalne przetwory, ryby, mleko i jaja, ale także alkohole, masło, oleje i pozostałe produkty tłuszczowe nie zawierają błonnika pokarmowego.

Diety bogate w błonnik zalecane są przez lekarzy przy chorobach takich jak m.in.: otyłość, cukrzyca, miażdżyca i kamica żółciowa. Przeciwwskazaniem do stosowania diety wysokobłonnikowej są m.in. stany zapalne żołądka, trzustki, dróg żółciowych i jelit, stany niedoboru białka i składników mineralnych, nieżyty przewodu pokarmowego, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy oraz choroby zakaźne.

Wg Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzienne spożycie błonnika powinno wynosić 20-40 g. Należy mieć jednakże na uwadze fakt, że zbyt duże spożycie błonnika pokarmowego powoduje dolegliwości brzuszne takie jak wzdęcia, bóle brzucha (dotyczy to głównie roślin strączkowych) czy biegunki (w skrajnych przypadkach może dojść do podrażnienia jelit a nawet ich skrętu) oraz prowadzi do niedożywienia i niedoboru wapnia, żelaza i cynku.

Warto wiedzieć
Zbyt duże spożycie błonnika może negatywnie wpłynąć na skuteczność działania leków, głównie doustnych środków antykoncepcyjnych i leków zmniejszających stężenie cholesterolu. Zaleca się, aby zachować 2 godzinny odstęp pomiędzy posiłkiem a porą przyjęcia lekarstwa. Aby maksymalizować efekty błonnika i optymalizować eliminacją produktów ubocznych przemiany materii, powinno dostarczać się przynajmniej 2 litry wody dziennie!

Skomentuj

  

Podaj czwarty znak kodu pyNef
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Masz szansę rozpocząć ciekawą dyskusję.
Witamina B6

Witamina B6 - pirydoksyna - tak naprawdę jest to grupa trzech związków chemicznych: pirydoksyny, pir...