Menu
Banner Castorama

Joga dla początkujących. Jakie korzyści niesie dla zdrowia?

6 minut czytania
Joga dla początkujących. Jakie korzyści niesie dla zdrowia?
0

Joga już od pewnego czasu jest bardzo popularna. Jednak mimo to, wciąż wiele osób nigdy nie próbowało takich ćwiczeń. Ich pozytywny wpływ na organizm człowieka, jego wydolność, wytrzymałość, napięcie mięśni czy oddech, a także na psychikę powoduje, że coraz więcej osób chce zacząć swoją przygodę z jogą. Od jakich ćwiczeń najlepiej rozpocząć, a także na jakie korzyści dla zdrowia możemy liczyć. praktykując jogę? Podpowiadamy.

0

Jakie korzyści daje praktyka jogi?

Joga to dobry sposób na poprawę kondycji i wydolności organizmu. Wpływa ona pozytywnie jednak nie tylko na kondycję fizyczną, ale także psychiczną. Wśród korzyści, jakie daje praktyka jogi, można wymienić przede wszystkim poprawę postawy ciała. Precyzja i intensywność tych ćwiczeń oddziałuje jednak na cały nasz organizm. Co ciekawe, joga wpływa na odporność organizmu, dzięki czemu regularnie praktykowana zmniejsza nasze szanse na to, że w okresie jesienno-zimowym, a także w innych porach roku będziemy co chwilę zmagali się z przeziębieniami i innymi infekcjami.

Właściwości jogi, które wpływają na odporność człowieka, dotyczą oczyszczania organizmu z toksyn, a także stymulacji pracy organów wewnętrznych, w tym układu trawiennego, a przede wszystkim redukcja stresu i przeciwdziałaniu zmęczeniu. Wszystkie te czynniki mają niebagatelny wpływ na zwiększenie odporności całego organizmu. Dodatkowo, jeżeli do tej pory nie ćwiczyliśmy, joga pozytywnie wpłynie na nasz organizm już ze względu na to, że wdrożymy jakiekolwiek trening.

Joga na zdrowy kręgosłup

Joga ma wręcz zbawienny wpływ na kręgosłup. Z tego powodu często polecana jest przez fizjoterapeutów, a nawet lekarzy osobom, które zmagają się z bólami kręgosłupa spowodowanymi na przykład codzienną wielogodzinną pracą w pozycji siedzącej, ale także osobom starszym, które doświadczają dolegliwości bólowych z powodu wieku. Oczywiście, zawsze w przypadku schorzeń kręgosłupa, a także innych chorób przewlekłych czy ciąży, o możliwości rozpoczęcia ćwiczeń jogi musi zdecydować lekarz. Dlatego, jeżeli zmagamy się z przewlekłymi chorobami lub dużym bólem kręgosłupa, powinniśmy wcześniej skonsultować się z lekarzem.

Warto wcześniej jednak sprawdzić, od jakich ćwiczeń zacząć swoje ćwiczenia jogi dla początkujących. Na kręgosłup i dolegliwości bólowe pochodzące z tego obszaru, najlepiej sprawdzają się ćwiczenia wykonywane w pozycji stojącej. Ich zadaniem jest uelastycznienie, i rozciągnięcie kręgosłupa. Możemy wykonywać również niektóre pozycje siedzące lub z rotacją kręgosłupa. Te ostatnie jednak powinny być dobrane przez specjalistę, ponieważ  muszą być one dopasowane do typu schorzenia, z jakim się zmagamy. Jako osoby początkujące, możemy skorzystać z porad dostępnych w szkołach jogi online lub zapisać się na zajęcia stacjonarne do szkoły jogi. Regularne wykonywanie asan pod ścisłym nadzorem wykwalifikowanego trenera może pomóc nam zlikwidować bóle lub znacząco je ograniczyć, a także zapobiegają innym schorzeniom tego układu, takim jak dyskopatia czy skolioza.

Joga na odchudzanie

Joga w domu to świetny sposób również na redukcję masy ciała. Pamiętajmy, że każda aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na naszą sylwetkę, pozwala ujędrnić ciało i zwiększyć jego elastyczność, a także spalić trochę kalorii. Wiele osób zastanawia się, czy joga pomaga w odchudzaniu. Odpowiedź jest prosta. Oczywiście, że tak, podobnie jak każda inna aktywność fizyczna, jeżeli tylko jest uprawiana regularnie i połączona z odpowiednią dietą.

Regularny i złożony trening może zredukować tkankę tłuszczową, wysmuklić mięśnie i uelastycznić skórę. Jeżeli elementem praktyki jogi w domu będą ćwiczenia angażujące różne grupy mięśniowe, wśród pozytywnych efektów tych treningów zauważymy nie tylko korzyści związane z prawidłowym układem mięśni, ale także poprawą metabolizmu spowodowaną lepszą pracą narządów wewnętrznych, w tym tych odpowiadających za układ trawienia. Nie ma jednak ściśle określonych ćwiczeń, które dedykowane byłyby osobom chcącym zrzucić zbędne kilogram. Praktykując jogę najlepiej więc postawić na ogólnorozwojowy trening połączony z deficytem kalorycznym.

Jakie korzyści dla psychiki daje praktyka jogi?

Osoby początkujące powinny wiedzieć również o tym, że joga pozytywnie wpływa nie tylko na kondycję fizyczną człowieka, ale również na jego psychikę. Z tego powodu jest praktykowana przez osoby, które mają problem z przebodźcowaniem, nerwowością i niepokojem. Skupienie i wyciszenie, jakie osiągamy podczas ćwiczeń, skutecznie reguluje i eliminuje stres. Wśród figur jogi, które sprawdzają się w przypadku, gdy chcemy się odprężyć i zredukować stres wymienia się rozciąganie w skłonie głębokim czy asanę Kwiat Lotosu. 

Pozytywne efekty jogi dla naszej psychiki już podczas pierwszego treningu zauważymy  kiedy z kolejnym każdym wdechem i wydechem, będziemy czuć, że jesteśmy coraz bardziej zrelaksowani. Jeśli chcielibyśmy wypróbować praktykę jogi po to, aby zobaczyć czy faktycznie pozwala ona nam się wyciszyć i zrelaksować, możemy zapisać się na zajęcia jogi. Na początek jednak możemy spróbować takich ćwiczeń, korzystając z bezpłatnych materiałów dostępnych online.

Jak zacząć ćwiczyć jogę w domu? Najpierw rozciąganie

Joga dla początkujących może wydawać się interesującym typem treningu. Dlatego słysząc o korzyściach, jakie gwarantuje ta praktyka, wiele osób wyszukuje poszczególne asany w internecie i próbuje je wykonywać samodzielnie na podłodze lub na macie do jogi. Jeżeli jednak do tej pory w ciągu dnia nie wykonywaliśmy żadnych ćwiczeń, warto wcześniej rozgrzać się i nieco rozciągnąć. 

Mimo że już poszczególne asany pomagają rozciągnąć kręgosłup i mięśnie to jednak, aby uniknąć ewentualnych kontuzji, warto poświęcić 10-15 minut, zwłaszcza jeżeli jesteśmy osobami początkującymi na to, by przygotować swoje mięśnie do wysiłku. Dodatkowo, jeśli chcielibyśmy wykonywać asany, które wymagają rozciągnięcia, a nasze ciało nie jest jeszcze przygotowane na takie pozycje, możemy wspierać się niektórymi akcesoriami do jogi, które znacznie ograniczają możliwość wystąpienia kontuzji, takim jak na przykład kostki.

Joga dla początkujących w domu – jaki sprzęt jest nam potrzebny?

Nierzadko osoby początkujące, które nawet nie do końca wiedzą, na czym polega joga i czy praktyka ta spełni ich oczekiwania, decydują się na zakup wielu różnych, często potrzebnych dopiero osobom zaawansowanym akcesoriów do jogi. Z tego powodu najlepiej udać się na pierwsze zajęcia jogi do szkoły jogi, gdzie pod czujnym okiem doświadczonego trenera będziemy mogli nauczyć się wykonywać prawidłowo podstawowe asany. Dowiemy się też, jakie techniki oddechowe należy stosować przy poszczególnych pozycjach. Kiedy brać wdech kiedy wydech i co zrobić, aby rozciągnąć kręgosłup mięśnie i zrelaksować się. Na takich zajęciach będziemy mogli skorzystać również z akcesoriów do jogi i sprawdzić, które z nich faktycznie są pomocne podczas takich ćwiczeń, a które są zbędnym wydatkiem.

Bez wątpienia, jednym z najważniejszych akcesoriów, w jakie należy się zaopatrzyć, jeżeli chcemy zacząć ćwiczyć jogę, jest mata do jogi. Należy ją dopasować do swoich indywidualnych potrzeb. Mowa tutaj przede wszystkim o grubości maty, a także jej długości i szerokości czy materiale, z jakiego jest wykonana. Wśród przydatnych akcesoriów do jogi wymienia się też pasek do jogi, który pozwala wykonywać asany przy dużym usztywnieniu ciała, a także klocki i pianki, dzięki którym zwłaszcza osoby początkujące, mogą liczyć na dobre podparcie, co jest szczególnie istotne w przypadku bardziej zaawansowanych pozycji.

Joga w domu – jak zacząć? Jakie są rodzaje jogi?

Kiedy już wiemy, czym jest joga, powinniśmy poznać również podstawowe style jogi, aby móc zadecydować, na jakie typy lekcji jogi chcemy uczęszczać lub figury z jakiej praktyki w domu chcemy wykonywać. Wśród najpopularniejszych szkół jogi wymienia się:

  • hatha joga – praktyka ta skupia się przede wszystkim na sferze fizycznej i nie bierze pod uwagę tak mocno jak klasyczna joga sfery filozoficznej. Ma ona na celu przezwyciężenie ograniczeń cielesnych, a także wzmocnienie organizmu,
  • ashtanga joga – to praktyka dedykowana zaawansowanym osobom, które lubią wyzwania fizyczne, ponieważ jej sesje są bardzo dynamiczne. Na takich zajęciach wykonuje się sekwencje poszczególnych asan, skupiając się na płynności ruchu i rozciąganiu ciała, które pomagają się równocześnie zrelaksować i wyciszyć umysł,
  • vinyasa joga – to praktyka, która może być wykonywana przez początkujących, a w jej przypadku najważniejszy jest oddech. Z tego powodu ten typ ćwiczeń świetnie sprawdzi się u nas, jeśli chcemy zredukować stres, 
  • iyengara joga – to również doskonała propozycja dla początkujących, która pozwala zachować balans i równowagę, a także wzmocnić ciało.

To nie wszystkie rodzaje jogi, jakie możemy wykonywać. Jednak są to najpopularniejsze szkoły, których asany najczęściej wybierane są przez osoby praktykujące takie treningi.

Kilka podstawowych asan dla początkujących joginów

Każda osoba, która chciałaby sprawdzić, czy ćwiczenia jogi są dla niej satysfakcjonujące, może spróbować kilku prostych pozycji, które może wykonać, nawet jeżeli z jogą nigdy do tej pory nie miała nic do czynienia. Wśród nich wyróżnia się:

  • kwiat lotosu – to chyba najpopularniejsza asana jogi. Pozycją wyjściową jest siać skrzyżny, w którym stopy spoczywają na udach, dłonie nie należy położyć na kolanach zamknąć oczy i głęboko oddychać. Pozycja ta pozwala maksymalnie się wyciszyć, skupić na sobie odcinając od świata i zrelaksować,
  • uttanasana – to rozciąganie w skłonie głębokim i również popularna asana, która pozwala się wyciszyć. Aby ją wykonać, należy rozstawić stopy na szerokości bioder i oprzeć dłonie na biodra, a następnie wdychając powietrze zrobić skłon tułowia tak, aby znalazł się on w linii równoległej do podłoża. Następnie zbliżyć głowę maksymalnie do ud, a dłonie do kostek i pozostać w tym ułożeniu przez około 30 sekund,
  • pozycja pies z głową w dół – to ćwiczenie, które wykonuje się w przysiadzie. Następnie należy położyć dłonie na podłodze, aby rozluźnić szyję i rozciągnąć kręgosłup.

Pozycji, jogi które mogą wykonać osoby początkujące, jest wiele. Jeżeli jednak poczujemy jakikolwiek ból podczas takich ćwiczeń, powinniśmy je jak najszybciej przerwać. Czasami warto wspomóc się również specjalnymi akcesoriami lub sprzętem, którym dysponujemy w domu. Jeżeli nie jest nam wygodnie w konkretnej pozycji, możemy podłożyć pod pośladek na przykład poduszkę  lub usiąść na specjalnej kostce, jeśli czujemy, że na przykład zaczęło nas boleć biodro. Mimo że ćwiczenia jogi możemy wykonywać samodzielnie i rozciągać kręgosłup, a także rozciągać mięśnie i kształtować swoją sylwetkę bez wychodzenia z domu, to jednak aby ograniczyć ryzyko kontuzji, warto przynajmniej pierwsze treningi wykonywać pod czujnym okiem trenera.

Skomentuj

Czytaj także

Obserwuj nas na Facebooku!

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco z iWoman! Zapisz się do bezpłatnego newslettera.

Zapisz się
Uwielbiamy ciasteczka! Dlatego wykorzystujemy pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień i wyłączyć ciasteczka. Rozumiem