Menu

Zatrzymywanie wody w organizmie

2 minuty czytania
Zatrzymywanie wody w organizmie
Fot. Materiały partnera
1

Ciało ludzkie składa się w około 60% z wody. Jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, gdyż odpowiada za m.in. rozpuszczanie składników odżywczych oraz usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii. Kiedy organizm nie pozbywa się nadmiaru wody, mówimy o zatrzymywaniem wody. Często jest to objaw tymczasowy, jednak w niektórych przypadkach może być spowodowany poważniejszym stanem chorobowym.  Jeśli retencja wody trwa dłużej niż tydzień, warto skonsultować się z lekarzem w celu ustalenia przyczyny i wykluczenia wszelkich możliwych dolegliwości zdrowotnych.

1

W przypadkach, gdy zatrzymywanie wody nie jest wynikiem poważnego stanu zdrowia, dyskomfort związany z obrzękiem można szybko i łatwo złagodzić. Zatrzymanie płynów jest często spowodowane wzrostem ciśnienia krwi w żyłach, co z kolei zwiększa ciśnienie w naczyniach włosowatych. Nieregularne zmiany w naczyniach krwionośnych są często związane z nawykami żywieniowymi.

Objawy zatrzymywania wody:

  • opuchnięte nogi, stopy i kostki
  • obrzęk brzucha, twarzy i bioder
  • sztywne stawy
  • gwałtowne wahania masy ciała
  • wgłębienia na skórze (pozostające po uciśnięciu)

Co powoduje zatrzymywanie wody?

Wiele czynników może powodować zatrzymywanie wody, w tym:

  • Latanie samolotem: zmiany ciśnienia w kabinie i długie siedzenie w pozycji siedzącej
  • Zbyt długie stanie lub siedzenie: grawitacja utrzymuje krew w kończynach dolnych. Ważne jest, aby często wstawać i poruszać się, aby utrzymać krążenie krwi. Jeśli masz siedzącą pracę, zaplanuj czas na wstanie i spacer
  • Cykl menstruacyjny i wahania poziomu hormonów
  • Spożywanie zbyt dużej ilości sodu: np. poprzez spożycie dużej ilości produktów przetworzonych, nadmierne stosowanie soli kuchennej
  • Leki: Efektem ubocznym niektórych leków jest zatrzymywanie wody (np. leki przeciwbólowe, na nadciśnienie, przeciwdepresyjne)
  • Zakrzepica żył głębokich (DVT)
  • Ciąża: zmiana masy ciała podczas ciąży może spowodować zatrzymywanie wody w dolnych kończynach, szczególnie przy znacznym ograniczeniu aktywności
  • Odwodnienie: zbyt mała ilość wypijanych płynów w ciągu dnia może przyczynić się do większego odkładania tzw. wody pozakomórkowej, która gromadzi się pod powłokami ciała, powodując uczucie opuchnięcia

Jak pozbyć się nadmiaru wody w organizmie?

  • Ogranicz spożycie sodu – dzienna dawka tego mikroskładnika nie powinna przekraczać 2300 mg (odpowiednik łyżeczki soli kuchennej). Aby nadać potrawom smaku, zamiast soli i gotowych mieszanek przypraw wybieraj przyprawy ziołowe
  • Znajdź w swojej diecie miejsce dla potraw bogatych w potas i magnez, które pomogą zrównoważyć poziom sodu (np. banany, pomidory, awokado, warzywa liściaste, orzechy)
  • Pamiętaj o nawodnieniu – staraj się wypijać co najmniej 2 litry wody dziennie i unikać napojów gazowanych, soków owocowych oraz alkoholu
  • Nie zaniedbuj aktywności fizycznej, szczególnie, jeśli na co dzień masz siedzący tryb pracy
  • W przypadku wystąpienia obrzęku nóg, trzymaj je w górze (np. gdy leżysz oprzyj je na poduszce, aby były uniesione)
  • Skorzystaj z uciskowych skarpet lub legginsów, które wspomagają krążenie
  • Skorzystaj z suplementów diety, które pomogą pozbyć się nadmiaru wody z organizmu, np. NoYoYo Effect ( noyoyoeffect.com)

Suplementy diety na retencję wody

Niektóre zioła i suplementy diety mogą pomóc w pozbyciu się nadmiaru wody.

Przydatne mogą się zioła, które wykazują działanie moczopędne i oczyszczające, takie jak:

  • Pokrzywa
  • Mniszek lekarski
  • Krwawnik
  • Brzoza brodawkowata
  • Skrzyp
  • Nawłoć
  • Czystek
  • Pietruszka zwyczajna
  • Perz właściwy

Najlepiej wypijać napary z suszonych ziół 2-3 razy dziennie. Nie tylko pojedyncze zioła, ale ich mieszanki mogą świetnie wspomagać usuwanie wody z organizmu. Jest to również kolejna porcja płynów dostarczana w ciągu dnia, co może okazać się szczególnie pomocne jesienią i zimą, gdy nie mamy ochoty na picie zimnej wody.

Niektóre zioła mogą być niebezpieczne dla osób przyjmujących leki (poprzez interakcje z nimi) oraz w przypadku poszczególnych chorób, jak i w trakcie ciąży, dlatego przed rozpoczęciem ich stosowania warto skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem.

Ciekawym rozwiązaniem, szczególnie dla osób, które chcą pozbyć się nadmiernych kilogramów, a jednocześnie mają problem z gromadzeniem się wody w organizmie, jest wspieranie się suplementem diety NoYoYo Effect. Jest to suplement diety oparty na badaniach klinicznych oraz naturalnych składnikach, który kompleksowo działa na nasz organizm. Przyśpiesza spalanie tkanki tłuszczowej, zmniejsza apetyt, pozwala na szybsze pozbycie się wody z organizmu. Dodatkowo, powstrzymuje powstawanie efektu jo-jo po odchudzaniu.

Autor: mgr Alicja Krajowska-Kukiel, dietetyk

Skomentuj

Agata , wtorek, 3 listopada 2020 roku, o godz. 13:35
Odpowiedz
Przydatny artykuł, mam z tym problem... testowałam ten produkt o którym mowa w artykule, powiem szczerze, że fajnie pomaga. Po kilku dniach czułam się dużo lżej.

Czytaj także

Obserwuj nas na Facebooku!

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco z iWoman! Zapisz się do bezpłatnego newslettera.

Zapisz się
Uwielbiamy ciasteczka! Dlatego wykorzystujemy pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień i wyłączyć ciasteczka. Rozumiem