Menu

Siemię lniane – jak jeść, właściwości, zalety

2 minuty czytania
Siemię lniane – jak jeść, właściwości, zalety
Siemię Lniane. Fot. Pixabay.com
0

Małe, brązowe ziarenka lnu choć wyglądają bardzo niepozornie, mają sporo właściwości zdrowotnych. Ich regularne spożywanie zalecane jest przede wszystkim osobom cierpiącym na choroby układu pokarmowego. Siemię lniane jest również zalecane w profilaktyce raka piersi. Poza tym sprzyja walce ze zbędnymi kilogramami i zbawiennie wpływa na kondycję włosów.

0

Właściwości siemienia lnianego

Nasiona lnu swoje cudowne właściwości zawdzięczają z jednej strony antyoksydantom, z drugiej zaś witaminom i minerałom. W ich składzie można znaleźć m.in. witaminy z grupy B, a także PP oraz witaminę E. Poza tym, siemię jest również bogate w magnez, cynk, żelazo, wapń, potas, mangan oraz miedź. Dodatkowo, to cenne źródło błonnika i kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6.

Siemię lniane szczególnie korzystnie wpływa na pracę układu pokarmowego. Doskonale reguluje procesy trawienne, pomagając zarówno na zaparcia, jak i hamując biegunki. Nasiona lnu, ze względu na swoje właściwości osłonowe, przynoszą ukojenie osobom cierpiącym na wrzody żołądka. Ich stosowanie jest również zalecane podczas zgagi. Dodatkowo pomaga regulować poziom złego cholesterolu.

Wywar z nasion lnu warto stosować także podczas przeziębień. Z jednej strony ułatwia bowiem odkrztuszanie, a przez to łagodzi kaszel, z drugiej natomiast działa osłonowo na gardło zapobiegając jego podrażnieniu. Poza tym len jest naturalnym lekarstwem pomagającym zwalczyć zapalenia stawów czy zmniejszającym dokuczliwość objawów artretyzmu.

Twój sojusznik w walce o urodę

Systematyczne stosowanie siemienia lnianego poprawia kondycję paznokci i wygląd włosów. Na te ostatnie można działać ze zdwojoną siłą, po pierwsze dodając świeżo zmielone siemię lniane do posiłków, po drugie nakładając na włosy specjalną maseczkę z ziaren lnu. Wystarczy chwilkę je pogotować na niewielkim ogniu i pozostawić do przestygnięcia.

O tym, że siemię lniane korzystnie wpływa na urodę przekonała się sama Ania Lewandowska. Jak się bowiem okazuje wcale nie trzeba wydawać fortuny na kosmetyki, aby włosy stały się gęstsze, mocniejsze, bardziej lśniące a do tego jeszcze szybciej rosły. Podobnie jest z paznokciami, które dzięki siemieniu lnianemu stają się mniej łamliwe.

Siemię lniane – jak je jeść

Nasiona lnu pojawiają się w sklepach jako całe ziarna lub w postaci mielonej. To właśnie po zmieleniu ich składniki odżywcze są łatwiej przyswajalne w organizmie. Jednak aby nie stracić ich właściwości len najlepiej mielić tuż przed spożyciem, chociażby wykorzystując w tym celu młynek do kawy.

W takiej postaci siemię lniane najlepiej zalać przegotowaną wodą i poczekać aż napęcznieje, a następnie wypić. W formie surowej można potraktować go jako świetny dodatek do owsianki, owocowych koktajli czy sałatek. Idealnie sprawdzi się również jako uzupełnienie ciast czy pieczywa. Każdego dnia powinno spożywać się od 10 do maksymalnie 50 gram nasion lnu.

Skomentuj

Czytaj także

Obserwuj nas na Facebooku!

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco z iWoman! Zapisz się do bezpłatnego newslettera.

Zapisz się
Uwielbiamy ciasteczka! Dlatego wykorzystujemy pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień i wyłączyć ciasteczka. Rozumiem