Menu

Kwas foliowy w ciąży – działanie i dawkowanie

1 minuta czytania
Kwas foliowy w ciąży – działanie i dawkowanie
Ciecierzyca i soczewica to jedne z najlepszych źródeł kwasu foliowego. Fot. Unsplash.com
0

Przyjmowanie kwasu foliowego, co najmniej miesiąc przed zapłodnieniem oraz przez pierwsze trzy miesiące ciąży, jest niezwykle istotne dla rozwoju dziecka. Najważniejszej ciążowej witaminy – B9, organizm niestety nie potrafi samodzielnie wyprodukować, dlatego musimy ją dostarczać wraz z pożywieniem lub odpowiednią suplementacją.

0

Wpływ kwasu foliowego na rozwój płodu

U kobiet w ciąży zapotrzebowanie na kwas foliowy jest znacznie większe niż u pozostałych osób. Niestety nie sposób dostarczyć organizmowi odpowiedniej dawki podczas jedzenia, więc należy wspomóc się dostępnymi na rynku odpowiednimi preparatami. Zawsze możesz do swojej diety wprowadzić jak najwięcej produktów, które zawierają kwas foliowy: pomarańcze, banany, fasolę, soczewicę ,szpinak, sałatę, natkę pietruszki, szparagi, brukselkę, awokado, kapustę, groszek, ryż, żółtka jaj, wątróbkę, orzeszki ziemne czy sery. Jak widzisz jest tego naprawdę wiele, ale nawet jedząc wszystkie te produkty w ciągu dnia nie możemy być pewne, że starczyłyśmy odpowiedniej ilości witaminy B9. Należy pamiętać, że niedobór kwasu może spowodować ciężkie wady wrodzone układu nerwowego dziecka: bezmózgowie lub przepuklinę oponowo-mózgową. Formowanie mózgu kończy się do 7 tygodnia życia płodu, czyli zazwyczaj wtedy, kiedy jeszcze nie przypuszczasz, że jesteś w ciąży. Jeśli planujesz zajść w ciążę to powinnaś natychmiast zacząć przyjmować odpowiednią dawkę kwasu foliowego.

Przyjmowanie kwasu foliowego jest tak bardzo ważne, bo :

  • Zapobiega uszkodzeniom cewy nerwowej u płodu
  • Reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek
  • Ma pozytywny wpływ na wagę i wzrost u noworodków
  • Chroni organizm przed nowotworami (szczególnie rakiem macicy, piersi czy jelita grubego)
  • Usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego
  • Pobudza powstanie czerwonych krwinek
  • Wpływa na dobre samopoczucie psychiczne – zapobiega depresji

Dawkowanie kwasu foliowego

Jeżeli planujesz zajść w ciążę to powinnaś przyjmować odpowiednią dawkę kwasu foliowego, to jest 0,4 mg dziennie (jedna mała tabletka dziennie). Kwas kupisz w każdej aptece i dobrych drogeriach, za naprawdę korzystną cenę. Kiedy jesteś już w ciąży, tym bardziej musisz przyjmować witaminę B9 i nadal jest to 0,4 mg do 1 mg dziennie – naturalnie po wcześniejszym ustaleniu z lekarzem. Po uzgodnieniu z ginekologiem będziesz wiedziała, czy kwas foliowy spożywać do końca ciąży, pamiętaj jednak, że nie ma możliwości przedawkowania tej witaminy, bo wydalana jest wraz z moczem. Co prawda nasza wątroba potrafi magazynować kwas foliowy przez 3-4 miesiące, co jest istotne dla tych kobiet, które zapominają o systematycznym przyjmowaniu leku.

Skomentuj

Obserwuj nas na Facebooku!

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco z iWoman! Zapisz się do bezpłatnego newslettera.

Zapisz się
Uwielbiamy ciasteczka! Dlatego wykorzystujemy pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień i wyłączyć ciasteczka. Rozumiem